Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Fiets gestolen? Schuld van A! (update)

Share

Donderdag waren we getuige van een massale fietsdiefstal in de Brederodewijk. Mannen vermomd als werknemers van de stad waren bezig met het opladen van tientallen fietsen. Dat dachten we altans...

Toen we de ‘dieven’ aanspraken claimden ze dat ze effectief stadspersoneel waren. Een legitimering kregen we niet te zien en voor verdere info moesten we maar naar de website gaan, of bellen naar de burgemeester, maar de kamion waarop de fietsen verdwenen was wel zeer mooi getooid met de stralende A.

Er een probleem met sluikstorten van fietsen volgens het stadsbestuur. Om de stad proper te houden worden fietsen die ‘achtergelaten’ zijn ‘gelabeld’ met een bandje, waarop staat dat de fiets zal verwijderd worden.

Bij een snelle check van wat opgeladen was bleek echter dat toch wat van de opgehaalde fietsen geen bandje hadden. Blijkbaar halen mensen de labels weg en vinden ze niet dat hun fiets rijp is voor het stort omdat een band plat staat of omdat er een paar spaken ontbreken. Zo ook een buurtbewoner die moest toekijken hoe zijn fiets, netjes gestald in een fietsrek, werd opgeladen. Protest mocht niet baten en de tweewieler werd afgevoerd.

DE KADUKKE CODEX
Bij nader onderzoek van de Antwerpse Politiecodex blijkt er toch wat te schorten aan de gang van zaken. En aan de Codex zelf trouwens ook. 

De basisregel is dat wrakken, hinderlijk of gevaarlijk geplaatste en achtergelaten fietsen verboden zijn op het publiek domein en weggehaald worden. Hinderlijk geplaatste fietsen staan bijvoorbeeld voor ingangen geparkeerd, maar ook fietsen vastgemaakt aan ‘straatmeubilair’ worden als hinderlijk aanzien. Hetgeen Renaat Van Hoof van de Fietsersbond doet opmerken dat ook de door de stad geïnstalleerde fietsrekken straatmeubilair zijn, wat zou betekenen dat fietsen strikt gezien bijna overal kunnen weggehaald worden.

De fietsen die hier opgeladen werden waren dus ‘achtergelaten’. Een achtergelaten fiets is “een fiets die verwaarloosd is of die er volgens de ambtenaar achtergelaten uitziet.” De politiecodex zegt dat achtergelaten fietsen gelabeld zullen worden en, als ze er dan nog staan, minstens twee weken later zullen opgehaald en afgevoerd worden. Als stok achter de deur wordt met Artikel 712 gezwaaid. Dat Artikel 712 bepaalt dat er een GAS-boete tot € 350 kan opgelegd worden.

Als uw fiets met twee platte banden voor de deur staat, mag u dus blijkbaar van geluk spreken dat ze alleen weggehaald wordt.

Merk tenslotte op dat niet hinderlijk geplaatste fietsen toch als hinderlijk aanzien worden als  een fietsbergplaats in de buurt is.

MONDJE TOE
We hadden graag met de verantwoordelijke beleidsmakers gesproken dus contacteerden we de dienst Buurtregie  (die samen met de politie het ophaalbestuur uitvoert), om te vragen wie nu eigenlijk huin opdrachtgever is. Daar kon of wilde men echter niet zeggen waar de beleidsverantwoordelijkheid ligt. Veel meer dan “We doen dit al jaren, ook al tijdens het vorig bestuur ” wou Carla Van den  Bril van Buurtregie niet kwijt.

Dat de strenge aanpak van de fietsers geen nieuw beleid is zou kunnen kloppen:  begin 2013, toen het nieuw stadsbestuur amper  geïnstalleerd was, werden  rond Berchem station fietsen gelabeld en weggehaald die aan de rand van de fietsrekken vastgemaakt waren maar toch niet hinderlijk waren voor voetgangers (zie foto). Bovendien was er op dat moment een schrijnend tekort aan fietsstalling rond het station.
Alhoewel…. het is niet 100% duidelijk waar het initiatief toen lag en het zou kunnen dat het niet de stad maar de NMBS was die de fietsers het leven onnodig lastig maakte in Berchem.

Maar niet alleen op onze vraag over wie het fietsruimbeleid ingesteld heeft kregen we geen duidelijk antwoord, ook over de werkmethode wilde Buurtregie geen uitleg geven. Hoe regelmatig er rondes uitgevoerd worden en waar dat gebeurt, is blijkbaar vertrouwelijke informatie.
Tenslotte is ook het aantal fietsen dat jaarlijks van de straat gepikt wordt “classified information”.

Het mogelijks goedbedoeld beleid om fietswrakken van de straat te houden en om overlast van slecht geparkeerde fietsen te vermijden is ontspoord, met een scala aan regeltjes die op restrictieve manier worden toegepast.
Als uw fiets u lief is wees dan op uw hoede, die van A zouden er wel eens mee kunnen gaan lopen. Uw auto loopt mogelijks minder gevaar want daarover staat niets in de politiecodex.

Link: De Antwerpse Politiecodex (December 2013)

6 Comments on “Fiets gestolen? Schuld van A! (update)”

  1. #1 Willy
    on Jun 12th, 2014 at 3:42 pm

    Als ze nu eens even grondig te werk zouden gaan bij fout geparkeerde auto’s die fietspaden blokkeren, zelfs al is het maar voor ‘een minuutje’.

  2. #2 mieke
    on Jun 14th, 2014 at 10:32 pm

    O, maar dat doen ze in het rode Leuven van Tobback al lang hoor! Daar gaat de politie zelfs met slijpschijven tewerk om de fietsen los te maken! (en dus te vernielen)

  3. #3 monik
    on Jun 15th, 2014 at 12:03 pm

    Wij hebben fietsbeugels voor de deur, waaraan minstens 5 fietsen staan die er al eeuwen aanhangen, ongebruikt: platte banden, kleine kinderfiets, fiets zonder wiel. Men komt kaartjes hangen en diezelfde dag zijn al die kaartjes weg. Iemand gebruikt die fietsstallingen als opslagruimte bij plaatsgebrek, maar is dat de bedoeling van fietsenrekken op hoeken van de straat? Af en toe willen mijn geburen of vrienden dat rek ook eens gebruiken. Maar dat is niet mogelijk

  4. #4 Pol
    on Jun 15th, 2014 at 12:56 pm

    Ik ben gestopt met lezen bij “mannen vermomd als werknemers van de stad”. Hoe paranoia kan je zijn. Djeezes.

  5. #5 Wim
    on Jun 15th, 2014 at 3:31 pm

    Het zich verkleden als werknemer van fietshaven, als politie-agent, … is een bestaande methode om rustig fietsen te kunnen stelen. Als eerste reflex (er staat dan ook “Dat dachten we altans…”) is dan ook niet onbegrijpelijk.

  6. #6 griet
    on Jun 15th, 2014 at 10:04 pm

    Nu begrijp ik waarom mijn voorvork naar de knoppen was toen ik mijn “verlaten verwaarloozde” fiets terug ging ophalen. Ik had een label gekregen maar mijn fiets nadien gebruikt en terug opdezelfde plaats gezet, voor mijn deur … Kost van de herstelling:150 euro

Leave a Comment