Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Nieuwe voorwaarden Facebook

Share

Vanaf 1 februari, een maand later dan oorspronkelijk aangekondigd, zijn de nieuwe algemene voorwaarden van Facebook van kracht. Door Facebook te gebruiken, stemt u sowieso met hun voorwaarden in, wat voor officieel klinkende verklaringen u ook op uw pagina zet. Een aantal zaken die nu onder de aandacht komen, zijn overigens niet nieuw, maar vreemd genoeg leek niemand zich daar tot nog toe druk om te maken. Zo verzamelt Facebook ook gegevens buiten Facebook zelf, met name op websites waar u iets ‘liket’ of met uw Facebook-login commentaar achterlaat, via de door Facebook opgekochte WhatsApp en Instagram, en via mobiel Facebook-gebruik. Al deze inhoud en informatie – dus uw snijdende commentaren, info over waar u zich gewoonlijk wanneer bevindt, waar u gaat eten … – mag Facebook volgens hun huidige voorwaarden al gebruiken. Daarbij komt vanaf 1 februari dat Facebook zonder toestemming te vragen of u zelfs maar op de hoogte te brengen, alle gegevens op uw pagina aan derden mag doorgeven, eigenlijk verkopen. Wie de daaruit voortspruitende advertenties ad nauseam te zien krijgt, kunt u wel een beetje inperken.

Dit alles vertelde ons de Nederlandse internet-deskundige Krijn Schuurman, wiens eerder interview over dit onderwerp op Radio 1 druk gedeeld wordt. Hij legde ook uit wat er anders is in Duitsland, en wat het nut is van youronlinechoices.com van de European Interactive Digital Advertising Alliance. Bij alternatieve sociale netwerken plaatst hij twee kanttekeningen: 1) Het is niet makkelijk een overloop-beweging op gang te krijgen die groot genoeg is om die ook definitief interessant te maken. 2) Als zo’n kleiner netwerk groeit, hebben ze meer geld (servers) dus meer inkomsten nodig, en evolueren hun regels mogelijk precies zoals dat nu bij Facebook gebeurt. Zoals Julian Assange al zei: “You need to remember that when the product is free, you are the product.”

0 Comments on “Nieuwe voorwaarden Facebook”

Leave a Comment