Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Marij Preneel (Groen): “Het gratisbeleid van dit stadsbestuur werkt niet”

Share

Het Masterplan voor het Moorkensplein dat schepen Ludo Van Campenhout tijdens de vorige legislatuur werd ontwikkeld, ging bij het aantreden van Rob Van de Velde op de schop.

Districtsschepen Marij Preneel (Groen):   “De ruimte rond het districtshuis zou autovrij gemaakt worden en er zou 4000 vierkante meter open ruimte komen. In het kader van dat plan werd ook het stuk grond van de Mellaertsstraat aangekocht. Eén van de eerste bestuursdaden van schepen Rob Van de Velde was om het masterplan van tafel te vegen en de zaak te herbekijken. De conclusie van de nieuwe oefening was dat er geen 40 parkeerplaatsen mochten verdwijnen. Het plan is nu dat Vespa in de  Mellaertsstraat 6 woningen en 40 parkeerplaatsen gaat bouwen. ”

“Vroeger was het een kwartier rondrijden om een parkeerplaats te vinden, nu wordt het zelfs een halfuur. Het gratisbeleid van het stadsbestuur werkt niet.” 

“Niemand is blij met de komst van de parkeergarage. Er zijn honderden parkeerplaatsen van bedrijven en supermarkten  die ‘s avonds leegstaan. Je zit met de absurde situatie dat de parkings leeg zijn en de straten vol met auto’s.”

“Er moet ook naar minder auto’s gestreefd worden.  Het  beleid om twee gratis parkeerkaarten uit te delen per gezin kan niet volgehouden worden want er is geen plaats op straat. Door het gratisbeleid geeft de stad geen enkele stimulans om te betalen voor het parkeren. Het stadsbestuur wil de mensen laten betalen voor parkeerplaatsen  op bedrijventerreinen maar dat is geen succes aangezien er gratis op straat kan geparkeerd worden. We moeten naar een mobiliteitsbudget gaan waarbij men kiest tussen bijvoorbeeld openbaar vervoer of een auto. Nu wordt je op geen enkele manier beloond als je geen auto hebt.”

“Al tijdens de vorige legislatuur waren er teveel parkeerkaarten uitgereikt. Er lag een Parkeerbeleidsplan klaar om dat aan te pakken maar één van de eerste bestuursdaden van mobiliteitsschepen Koen Kennis was om dat plan in de onderste schuif te steken en bewust niet uit te voeren. Men heeft ook andere mensen gezet aan de top van het parkeerbedrijf.”

“Met het invoeren van de lage emissiezone hebben mensen van buiten de stad ontdekt dat ze gratis aan de rand van de stad kunnen staan . Daar nemen ze de tram. In de rand ontstaat ook een tekort maar daar wil men geen bewonersparkeren invoeren. In het bestuursakkoord van Wilrijk, bijvoorbeeld, staat expliciet dat er geen bewonersparkeren komt. Dat leidt echt tot spanningen.De stadsrandparkings worden onvoldoende uitgebouwd. Zo is de parking aan het rond punt in Wommelgem veel te klein. ”

“Het stadsbestuur zou ook prioriteit moeten geven aan de bewoners boven. Dat gebeurt op dit moment niet. Nu wordt er ingezet op de bezoekers die met de auto komen. Die willen ze op geen enkele manier voor de voeten lopen.”

“Bezoekers zouden aan de stadsrand moeten overstappen op openbaar vervoer. En dan hebben we het niet over Spoor Oost maar echt verder van de stad, bijvoorbeeld aan een grote park and ride aan het rond punt in Wommelgem. Zorg dat ze daar elke vijf minuten een tram kunnen nemen naar het centrum van de stad. Begin dus met de auto’s van de bezoekers te weren. En als er dan ruimte is in de stad dan kan je stilaan gaan naar een afbouw van het autogebruik door de bewoners.  Binnen de ring gebeurt de helft van de verplaatsingen trouwens met andere modi dan de auto.”

We hadden ook graag een standpunt gehoord van N-VA in Borgerhout. Districtsraadslid Hans Gooris van N-VA was vrijdag en zaterdagochtend niet bereikbaar.

0 Comments on “Marij Preneel (Groen): “Het gratisbeleid van dit stadsbestuur werkt niet””

Leave a Comment