Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Luchthaven Deurne: genoeg na 100 jaar ?

Share
Luchthaven Deurne

100 jaar geleden werd op een stuk grasveld in Deurne een nieuw vliegveld in gebruik genomen dat we vandaag kennen als Antwerp International Airport. De startbaan van het vliegveld werd tijdens de tweede wereldoorlog verhard door de Duitse bezetters en recent verlengd voor grotere vliegtuigen. Maar niet iedereen is blij met de luchthaven, laat staan met de uitbreiding.

We spreken met Ellys van der Taelen van Doe Deurne Dicht, een groep burgers die niet vies zijn van een ludieke actie. Ze werken samen met andere burgerbewegingen die pleiten voor het sluiten van de Antwerpse luchthaven. De eerste grote uitbreiding kwam er onder de Duitsters, “maar het is altijd ingkleurd gebleven als een park. Dat is belangrijk voor ons.” Zo werd in 1963 gesteld dat éénmaal de autostrade naar Zaventem klaar was, de luchthaven van Antwerpen kon sluiten. In de jaren zeventig maakte Deurne zelfs nog reclame met ‘Wonen aan het park’.

Sinds de jaren negentig zien we echter significante investeringen. Het werd een prestigeproject. “Er zijn bijna 7000 privéjets per jaar en nog geen 1000 commerciële vluchten per jaar. (…) Als je kijkt naar de Business terminal, die is er pas in 2015 gekomen. (…) Per euro omzet die de luchthaven van Deurne zelf doet wordt er drie euro subsidie ingegooid. Subsidies zijn natuurlijk ons belastinggeld. Dat is dus 75% die door ons gefinancierd wordt. En als je dan kijkt naar de mensen die daar profijt bij hebben, dan zijn dat met name rijke mensen (…)”

Terwijl later deze week flessen ontkurkt worden op het stadhuis tijdens een gesloten receptie gaat Doe Deurne Dicht haar eigen geweldloze actie voeren op de Grote Markt. Ze vouwen tijdens deze actie van burgerlijke ongehoorzaamheid papieren privéjets en laten die uit protest tegen de luchthaven over de Grote Markt vliegen.

0 Comments on “Luchthaven Deurne: genoeg na 100 jaar ?”

Leave a Comment