Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Geen fijn stof taks voor lease-auto’s. Schuld van Wallonië?

Share

Op 19 september presenteerde de Vlaamse deelregering een plan voor een vergroening van de belastingen op auto’s met, onder andere, hogere taksen op de meer vervuildende dieselauto’s. Een dag later al bleek er een serieuze adder onder het gras te zitten: de belastingsverhoging geldt niet voor de al zwaar gesubisidieerde en ook in de realiteit meer vervuilende (want grotere en diesel) lease auto’s

Het probleem zit bij het feit dat belastingen op auto’s naar de gewesten overgeheveld zijn maar dat de belastingen op lease-auto’s via de leasebedrijven verrekend wordt. Een significant hogere belasting in één gewest kan een leasebedrijf zo vermijden door een verhuis naar de buren. Bevoegd Vlaams minister Annemie Turtelboom wijst naar de vinger naar Wallonië “dat momenteel geen samenwerkingsakkoord met de andere gewesten wil ondertekenen”.

We bellen met Charlotte Quevedo, woordvoerster van bevoegd Waals minister van financiën  Christophe Lacroix (PS).
Wallonië ziet momenteel de belastingen op lease auto’s volledig aan haar neus voorbij gaan omdat de belaste firma’s in Vlaanderen en brussel gevestigd zijn.   Wallonië zegt dat het vragende partij is voor een meer logisch systeem dat de gebruiker belast in plaats van de lease-firma. De vraag is dus of Vlaanderen zal aanvaarden dat een halt toegeroepen wordt aan de transferts in haar richting. Naast de discussie van belasting op lease firma’s resulteert het ganse systeem van geleasde met belastingsgeld gesubsidieerde auto’s sowieso in een aanzienlijke  transfert aan belastingsvrijstellingen van nationaal naar Vlaams niveau waar de meeste  gebruikers zijn.
Na het klimaatbeleid lijkt ook in dit dossier het milieu het eerste slachtoffer te worden van het Confederaal overlegmodel.  Voorlopig altans… “De gesprekken gaan door”aldus Quevedo.

“Het lijkt ons dus  logisch om een systeem uit te werken dat de gebruiker zou belasten en niet de eigenaar van de lease-auto.”


Charlotte Quevedo: “Er is een vergadering geweest tussen de experten van de drie gewesten en wij kregen niet de indruk dat de zaak geblokkeerd zat. Wallonië is vragende partij voor een fiscaliteit die meer rekening houdt met het milieu. Maar het is wel voor ons een probleem dat die leaseauto’s geen opbrengst genereren voor Wallonië omdat ze allemaal in Vlaanderen gevestigd zijn. ”

“Die expertenvergadering had dus tot doel om een aanpassing van het systeem uit te werken opdat de leasefirma’s ook aan de Waalse fiscus zouden bijdragen. De lease-auto’s gebruiken namelijk ook het Waals verkeersnet. Het leek ons dus logisch om een systeem uit te werken dat de gebruiker zou belasten en niet de eigenaar (de lease-firma).
Een aanpassing van de autofiscaliteit kan echter niet zonder een aanpassing van de Bijzondere Financieringswet ( HIER of  op Wikipedia) en de zaak moet dus juridisch onderzocht worden en er moet een akkoord zijn tussen de drie regio’s om de Bijzondere Financieringswet aan te kunnen passen.
Maar de discussie is absoluut niet gesloten en er moet verder overlegd worden over de zaak. De berichtgeving als zou Wallonië  de boel blokkeren klopt niet. “

0 Comments on “Geen fijn stof taks voor lease-auto’s. Schuld van Wallonië?”

Leave a Comment