- Redactie Radio Centraal - https://redactie.radiocentraal.be/Home -

Verzet tegen uitbreidingsplannen Luchthaven van Antwerpen

De Luchthaven van Antwerpen breidt uit qua aanbod: vanaf 17 april zullen geïnteresseerden ook naar bestemmingen als Barcelona en Milaan kunnen vliegen. Ondanks het positivisme dat hierdoor rond de ‘Vliegplein’ hangt, zijn buurtbewoners bezorgd. Zij zitten met vragen waar zij geen antwoord op krijgen en vrezen dat de uitbreiding een grotere impact gaat hebben op hun wijk. Hierover praten wij met Sofie Blancke (PVDA+), arts bij Geneeskunde voor het Volk. Zij sloeg er als Berchems districtsraadslid in om een commissie bijeen te roepen waarop de luchthavenleiding zelf toelichting over de plannen kwam geven. Ondanks die commissie heerst de twijfel nog steeds.

Er beweegt heel wat omtrent de Luchthaven van Deurne (andere benaming: Antwerp Airport of de vliegplaain in Deurne). Zo werd in 2013 de Krijgsbaan onder de grond gestoken en is de luchthaven sinds vorig jaar in handen van de Franse ingenieursgroep Egis. De kers op de taart werd geleverd door luchtvaartmaatschappij Jetairfly. Eind 2014 kondigde dit Belgisch bedrijf aan dat zij vanaf midden april vluchten zullen aanbieden naar Barcelona, Milaan, en andere leuke bestemmingen. Met de fiets en een rugzakje naar de luchthaven om dan in een wip in Bilbao te staan: het lijkt een realiteit te gaan worden.

Maar is dit dan louter een goed-nieuws-show? Als we het volledig plaatje bekijken, dan zien we verlieslatende cijfers van een luchthaven die rechtgehouden werd met overheidsgeld, of klachten van omwonenden over geluidsoverlast. Daarnaast is er de vraag of heel deze uitbreiding wel zo’n goede zaak is. Neem nu de factor ‘passagiers’. Meer aanbod betekent meer passagiers en dus ook meer drukte. De leiding van de luchthaven wuifde dat argument weg: volgens Marcel Buelens (CEO van uitbater Egis) zouden er tussen de 350 000 en de 600 000 passagiers per jaar kunnen komen. Ter vergelijking: in de topdagen van VLM Airlines (2000) maakten 260 000 passagiers gebruik van de luchthaven. En toen las VATUV (= Verenigde Actiegroepen Tegen Uitbreiding van het Vliegveld te Deurne, LM) in de gespecialiseerde pers voor luchtvaart (wat een niche!) dat Buelens en Deurne mikken op 2 miljoen passagiers.

Sofie Blancke verzet zich samen met buurtbewoners tegen de plannen van de luchthaven van Deurne. Zij is arts bij Geneeskunde Voor Het Volk en zetelt in de districtsraad van Berchem voor PVDA+. Het is daar dat Blancke en de lokale PVDA-afdeling het verzet in de raad hebben gevoerd tegen de uitbreidingsplannen. Ook organiseerden zij een infoavond die talrijk werd bijgewoond.  In twee delen spreken we over de Vliegplein.

In deel 1: waarom is Berchem betrokken partij? Welke wijken zijn betrokken? Vervolgens overlopen we enkele bezorgdheden en problemen.
In deel 2: de factor gezondheid. Ook hier een verhaal over fijn stof.

4 Comments (Open | Close)

4 Comments To "Verzet tegen uitbreidingsplannen Luchthaven van Antwerpen"

#1 Comment By guy On December 28, 2015 @ 1:37 pm

Ik snap eigelijk persoonlijk de hele heisa niet waarom er zoveel mensen ineens tot de conclusive / besef komen dat er geregeld vliegtuigen vertrekken / landen in Deurne. Bij mijn weten bestaat de luchthaven daar al heel lang en de mensen die daar dan gaan wonen zouden op zen minst zowieso WEET en BESEF hebben dat die daar gelegen is, ja de keuze is snel gemaakt e, blijft dan uit de buurt en ga ergens anders wonen ipv weeral andere mensen te duperen. Vind het wel straf dat altijd dezelfde mensen liggen te klagen en te wenen eigelijk 🙂

#2 Pingback By Radio Centraal: verzet tegen uitbreidingsplannen luchthaven – Vatuv blog On February 2, 2016 @ 5:53 pm

[…] stuk van Radio Centraal van zaterdag 4 april 2015. Veel luister- en leesplezier! “De Luchthaven van Antwerpen breidt […]

#3 Comment By Fons On February 20, 2016 @ 3:09 pm

guy,

Ik begrijp dat wel. Die luchthaven is geevolueerd van een klein vliegveld voor sportvliegerij en een paar regionale vluchten met kleine fokker 50, naar een drukkere toeristen luchthaven met meerdere grotere jet’s. U zou het ook niet leuk vinden moest de dorpstraat bij u in de buurt veranderen in een drukke rijksweg.
Daarbij komt nog dat nieuwe inzichten en reglementeringen de situatie ook hebben (zouden moeten) bijgestuurd. Denk maar aan de veiligheid en de uitstootnormen. U BESEFT ook wel dat dit niet hoort in/boven een stad met meer dan 500 000 inwoners.

#4 Pingback By Hoezo, geen vuiltje aan de lucht? – Redactie Radio Centraal On April 10, 2016 @ 9:06 pm

[…] een jaar geleden berichtten we hier al over de als een feniks uit haar as verrijzende ‘luchthaven van […]