- Redactie Radio Centraal - https://redactie.radiocentraal.be/Home -

Coöperatief ondernemen: docu, toelichting

Uit onvrede met de job-hop-cultuur in de reclamewereld, en vanuit de ambitie om op een duurzamere manier en vanuit duidelijkere waarden samen te werken, werd begin 2002 het communicatiebureau Choco opgericht. Bij die waarden hoorde ook participatie, dus lag de coöperatieve bedrijfsvorm voor de hand. Choco werd lid van het al in 1895 opgerichte International Co-operative Alliance, en volgt dus uiteraard de zeven ICA-principes. Zij gaven ook het boek De Menseneconomie uit, waarin ze beschrijven hoe ze intern samenwerken, met klanten en leveranciers omgaan, en bij de omgeving van hun bedrijf betrokken zijn (b.v. bij Transitie Deurne).

Enkele jaren later startte de coöperatieven-koepel Coopkracht, waarbinnen Choco een actieve rol ging spelen. Omdat keer op keer bleek dat de coöperatieve bedrijfsvorm slecht gekend is, tot zelfs bij studenten in het economisch onderwijs toe, zet Coopkracht momenteel extra in op jonge starters met Youth4Coop. Donderdagavond 7 mei vanaf 17u is er een eerste Youth4Coop-evenement in Kavka.

Maandagavond 4 mei organiseren Coopkracht en Choco samen een avond rond coöperatief ondernemen in filmhuis Klappei. Eerst wordt de documentaire Het wonder van het Baskenland vertoond, over het grondig coöperatieve Mondragon in Baskenland. Daarna legt Steven Pauwels van Choco, die ook in onze studio te gast was, één en ander uit over werknemersparticipatie.