- Redactie Radio Centraal - https://redactie.radiocentraal.be/Home -

Sleutel tot het BPost-dossier blijft in de kluizen van de mediabedrijven

De afgelopen weken kwam een stroom van onthullingen naar boven rond de facturatie aan de overheid voor de door BPost bewezen diensten, Vooral de prijsafspraken gemaakt rond de gesubsidieerde krantenbedeling waren voer voor discussie.

Wat echter afwezig bleef in het media- en politiek debat was de betrokkenheid van de mediagroepen zelf (DPG, Mediahuis, Roularta). 

Tom Cochez (Apache): “De 700 miljoen euro (over vier jaar) voor de krantenverdeling  is  een indirecte subsidie voor de uitgevers.  Mogelijks werd door BPost te veel aangerekend, maar of dat zo is weten we niet, want het contract tussen BPost en de uitgevers wordt geheim gehouden.”

Alleen de inhoud van het contract tussen BPost en de mediabedrijven zou kunnen aantonen of er te veel geld gegeven is aan BPost . Maar dat contract blijft achter slot ‘om de commerciële belangen van de bedrijven niet te schaden.

“Nadat concurrent PPP zich teruggetrokken had, was BPost de enige die een bod deed op het overheidscontract voor de krantenbedeling. Door het gebrek aan concurrentie kon BPost dus de prijs zetten. De terugtrekking van PPP gebeurde nadat DPG en Mediahuis een klein deel van de bedeling aan PPP hadden toegekend onder voorwaarde dat PPP zich zou terugtrekken uit de aanbestedingsprocedure. Dat is frauduleus gedrag, en daar wordt nauwelijks over gesproken. De focus is het politiek luik, de ontslagen bij BPost enzovoort. Allemaal relevant, maar ondertussen vraagt niemand wie achter de frauduleuze deal zit. Dat de media niet schrijven over de fraude waar hun eigenaars zelf bij betrokken zijn, is niet verrassend. De VRT zou ook een rol kunnen spelen, maar je merkt dat er koudwatervrees is om tegen de schenen van de concurrentie te trappen, ook al wegens de politieke lading. Ik zie geen directe politieke beïnvloeding (van de VRT), maar je merkt wel dat er een vorm van (zelf)censuur is. Politici zijn, ondanks de sociale media, nog altijd in belangrijke mate afhankelijk van de klassieke media.  Je neemt dus een risico als je de mediabazen zwaar voor het hoofd stoot.”

“De geheimhouding van het contract tussen de mediabedrijven en BPost illustreert dit. We proberen het al bijna vijftien jaar openbaar te maken en dat lukt maar niet. Politiek is men niet geneigd om daar transparantie over te verschaffen. Het argument dat gegeven wordt is dat vrijgave van de deals de commerciële belangen van de mediabedrijven zou schaden. Terwijl alleen de inhoud van dat contract kan aantonen hoe de 170 miljoen euro  besteed worden. Dat argument is dus moeilijk te verdedigen in een democratie.”

“Merk ook op dat er in Nederland geen subsidies gaan naar de mediabedrijven voor de bedeling van kranten en tijdschriften. De Nederlanders zijn trouwens woest dat dit hier wel gebeurt, want het is dankzij dat geld dat de Belgische mediabedrijven de Nederlandse markt hebben kunnen overnemen.”