- Redactie Radio Centraal - https://redactie.radiocentraal.be/Home -

Tram 2, 4 en 7 blijven voorlopig

foto: Aidanreinquin via wikipedia

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters stelt de  herschikking van de Antwerpse tramlijnen uit.  Er wordt veel geïnvesteerd in nieuwe tramstellen, maar er komen geen engagementen voor nieuwe tramlijn-infrastructuur .

Lydia Peeters: “Er was heel wat kritiek op de plannen van de Lijn voor de Antwerpse trams. Ik heb daar veel burgers over gehoord en hun bekommernissen ter harte genomen. Daarom heb ik besloten het tramlijnenverhaal in de wacht te zetten tot na de levering van de trams die start in het derde kwartaal van 2022. Dan zal er voldoende capaciteit zijn, wat zal toelaten om een ander plan voor te leggen, met meer draagvlak.”

“Het plan dat voorlag zorgde voor grote problemen in bepaalde regio’s  zonder veel meerwaarde in andere.”

“Eens die extra capaciteit er zal zijn, dan zullen de mensen zich geen zorgen meer moeten maken over het gebrek aan plaats en zullen de problemen, denk ik, van de baan zijn. Er waren al 40 trams besteld in 2019 en 2020. Dat zijn de eerste die zullen geleverd worden. Dit jaar bestellen we nog 20 extra tramstellen die in 2024 zullen geleverd worden. De oude zullen ook gereviseerd worden.”

“Het plan dat voorlag zorgde voor grote problemen in bepaalde regio’s  zonder veel meerwaarde in andere. Daarom wachten we nu op de extra tramstellen. Als de nieuwe- en gereviseerde trams er zullen zijn dan moeten we voor de ganse regio bekijken hoe we de extra capaciteit zullen realiseren. Ik zeg niet dat het huidig netwerk zal blijven bestaan, aan sommige onderdelen houdt men vast uit historische redenen en uit nostalgie. “

Basisbereikbaarheid

“We zijn nu bezig met het uitrollen van het  Decreet (wet, nvdr) Basisbereikbaarheid. Vroeger ging het over ‘Basismobiliteit’, wat inhield dat er binnen de 700 meter een halte moest zijn. Het gevolg was lege bussen in landelijke gebieden en overvolle bussen en trams in de steden. Nu gaan we naar een vraaggestuurd model. Waar de vraag laag is, gaan we het openbaar vervoer afbouwen en  in plaats daarvan vervoer op maat aanbieden, bijvoorbeeld kleinere of flexbussen.  Anderzijds komt er meer capaciteit in dense gebieden, zeker in de spitsuren.”

“Het is niet enkel een kwestie van optimalisatie, er moet ook geïnvesteerd worden in nieuwe tramstellen en bussen. Dit jaar gaat het over een bedrag van 320 miljoen euro. Als we de kaart van de vergroening volop willen trekken dan zullen we veel meer moeten gaan investeren in de elektrificatie. De Lijn kijkt momenten ook naar alternatieve financieringen. Tegen 2035 willen we heel Vlaanderen emissievrij.”

Nieuwe Metrolijnen?

“Kiezen is altijd een beetje verliezen en men kan een euro maar één keer uitgeven. We zitten met een enorme achterstand in het onderhoud van bruggen, tunnels en kaaimuren, Oosterweel kost 3,4 miljard, we investeren in fietsinfrastructuur, park & rides, in verkeersveiligheid, in nieuwe lijnen … Kortom, we zijn heel wat werken aan het uitvoeren en doen al het mogelijke.  Het komt allemaal wel goed, maar kunnen niet alles tegelijkertijd doen.”