Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

De tunnel en Seveso

Share

De Oosterweeltunnel van het tunnel alternatief loopt onder een zone waar Sevesobedrijven liggen. Dit is blijkbaar nog nooit eerder gedaan.
De Standaard kwam vandaag op de proppen met een brief van Carl Van Kamp, voorzitter van de raad van bestuur van Total, waarin die laatste laat weten  geen tunnel onder zijn fabrieken te willen om veiligheidsredenen (link naar artikel  hier).
Studiebureau ARUP had in het verleden al verschillende keren gesteld dat met de moderne tunnelboortechnieken het aanleggen van de tunnel mogelijk mogelijk is zonder risico op verzakkingen (zie bijv. verslag parlementaire zitting van 25 augustus en video). Total is blijkbaar niet gerustgesteld.
We kregen vandaag ook een mail binnen (kopie HIER) van Wiebe Eekman, voormalig Diensthoofd Arbeidsveiligheid en Milieucoördinator van de vroegere raffinaderij Nynas, nu Petroplus, betreffende (de berichtgeving rond en) de brief van Total.
Momenteel wordt door de NMBS de Liefkenshoektunnel onder een Sevesobedrijf gegraven. Die loopt onder het parkeerterrein van het bedrijf en dus niet (pal) onder een petrochemische installatie.

 Van stRaten Generaal kregen we verder bijgevoegde schema’s links doorgestuurd die moeten aantonen dat ook de Oosterweel tunnel niet onder de installaties zelf zou gaan. Pagina 9 (kopie HIER) van de bijlagen van het laatste ARUP-SUM rapport toont inderdaad dat de tunnel, zoals aangegeven op de SG-schets, juist naast de installaties zou scheren. Noriant stuurde ook nog een paar fotootjes: 1) dat van de  parking van het Evonik Seveso terrein boven de Liefkenshoekspoortunnel HIER 2) dat van het TotalFina Seveso  terrein boven de Oosterweeltunnel HIER . Als we het goed voor hebben is die laatste foto echter vanop een positie iets verder links getrokken dan de tunnel, met een zicht  iets te ver naar rechts richting installaties. De tunnel loopt tussen de twee silo’s, of zelfs onder de linkse silo, en niet onder de rechtse silo zoals de foto suggereert.

0 Comments on “De tunnel en Seveso”

Leave a Comment