Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

2025 wordt belangrijk voor de Antwerpse leefbaarheid

Share

foto:RC

Zal het Oosterweelproject de beloftes van verbeterde Antwerpse leefbaarheid waarmaken? Volgens Peter Vermeulen van Ringland kan het nog, als in 2025 knopen doorgehakt worden.

Samen met Ademloos en stRaten Generaal schreef Ringland een open brief waarin ze het Antwerps stadsbestuur herinnert aan de eerder gemaakte engagementen.

Het Toekomstverbond van maart 2017 is een akkoord waarbij de Antwerpse actiegroepen hun verzet tegen de Oosterweel-plannen staakten in ruil voor een engagement van de Vlaamse en Antwerpse overheden om de negatieve impact van de bestaande en nieuwe autosnelwegen in het Antwerpse te verminderen. Daarbij zou werk gemaakt worden van een maximale overkapping van de ring en van een verbetering van het openbaar vervoer.

Acht jaar later is er vooral veel beton gegoten en bos gekapt. Toch zijn er ook enkele lichtpunten. Alhoewel de noordelijke ring niet volledig overkapt wordt, zijn er significante verbeteringen aangebracht ten opzichte van het oorspronkelijk ontwerp. Anderzijds is er weinig concreets te melden over de oostelijke knoop en de zuidelijke sectie van de Antwerpse ring, en op het openbaar vervoer is bespaard in plaats van geïnvesteerd. 

RING ZUID

Peter Vermeulen: “We hebben ervoor moeten strijden om de maximale overkapping van de noordelijke ring onmiddellijk mee in het project te integreren en de aanleg niet te beperken tot het beperkt aantal (kleinere) pilootprojecten die al gebudgetteerd waren. Dat is uiteindelijk goedgekeurd, en achteraf zegt iedereen dat die aanpak toch eigenlijk de logica zelve was.”

“We moeten dus voor de Zuidelijke ring niet nog eens diezelfde fout maken en de zaak meteen in zijn geheel aanpakken. Dat betekent vooral dat wat met de ondergrond zal gebeuren, eerst moet bestudeerd worden. Hier en daar een stukje overkappen en dan achteraf bekijken wat verder kan gedaan worden, is niet de goede aanpak. De manier waarop je de onderbouw aanlegt, zal bepalen hoeveel je kan overkappen, dus moet dit éérst bekeken worden.”

“De stad heeft wel al laten bestuderen voor welke stukken een overkapping het meest noodzakelijk is, maar het zou niet slim zijn om enkel die zaken uit te voeren. Om de maximale verkapping tegen 2037 te realiseren, twintig jaar na het afsluiten van het Toekomstverbond, moeten we tegen 2028-2030 beginnen met de werken aan de onderbouw van de zuidelijke ring. Dat is dus tegen het einde van de huidige Vlaamse en gemeentelijke bestuursperiodes. “

(Noot: Tijdens het lijstrekkersdebat dat Ringland op 1 oktober 2023 organiseerde, was de bevoegde schepen Koen Kennis de enige tegenstander van een dergelijke integrale aanpak. )  

RING OOST en LINKEROEVER

Peter Vermeulen: “De oostelijke knoop met de E313 in Borgerhout is het sluitstuk van gans het project, waar alles samenkomt. Daar is de overgang tussen noordelijke en zuidelijke ring en komt ook E-313 op de ring. Voor elk van de drie richtingen (noord, zuid, oost) moet er een definitief concept zijn  en die drie onderdelen moeten samenvloeien in de oostelijke knoop. De  plannen zijn momenteel nog gefragmenteerd en dit jaar moeten er (figuurlijke) knopen doorgehakt worden.”

“Er zijn heel veel mensen en niveaus betrokken bij de verschillende onderdelen van het project en het integreren van dat alles kan beter. Het afgelopen jaar heeft Lantis gewerkt aan de noordelijke ring,  de E313/34 zit bij de gouverneur, en de zuidelijke ring werd bekeken door de intendant, samen met ons. De afstemming tussen die verschillende partijen moet nu versterkt worden om tot een samenhangend project te komen voor het geheel.”

RC: De Open Brief van Ringland en co noemt de realisaties op linkeroever ‘veelbelovend’.  Waarom?

Peter Vermeulen: “Door de geluidsschermen in Zwijndrecht is het geluidsniveau met 10 decibel naar beneden gehaald. Door de ecoducten is de samenhang tussen de groengebieden versterkt. Ook het fietspadennetwerk is een echte opwaardering.”

MODAL SHIFT

Peter Vermeulen: “De vooruitgang sinds 2017 is onvoldoende. Er is gewerkt aan het Routeplan 2030. De Vlaamse overheid heeft aan ‘basisbereikbaarheid’ gewerkt, maar zonder extra budgetten en dat werkt niet. Als je vooruit wil, moet je investeren. Bovendien krijg je geen bereikbaarheid als er geen betrouwbaarheid is en daar zit er wel een probleem.”

“Nu is men beginnen werken aan die betrouwbaarheid. Men gaat het tramverkeer in de koker onder de Turnhoutsebaan optimaliseren. Er zijn nog andere verbeteringen gepland, en dan zijn er nog de vier districtenlijnen die er zouden komen. Het is nog niet duidelijk of de budgetten voor die plannen er zijn. “

0 Comments on “2025 wordt belangrijk voor de Antwerpse leefbaarheid”

Leave a Comment