Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Miljardenbestelling van NMBS bij Spaanse fabrikant rammelt wettelijk

Share

CAF logo (bron: wikipedia)

De Raad van State heeft op procedurele gronden de beslissing geschorst van de NMBS om voor 3,2 miljard euro aan nieuwe treinstellen te bestellen bij de Spaanse fabrikant CAT. 

In een open brief aan de bevoegde minister van mobiliteit Jean-Luc Crucke (Les Engagés), twee dagen eerder, hadden enkele academici er al op gewezen dat de keuze voor CAT wettelijk niet kan, wegens de  betrokkenheid van het bedrijf bij de landroof in Palestina.

We bellen Lieven De Cauter, die de brief mee ondertekende.

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, CAT, uit Baskenland neemt deel aan de uitbreiding van het JRL-tramnet in  bezette Palestijnse gebieden op de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem. Lieven de Cauter:“Palestijnse bewoners zonder Israëlisch paspoort hebben geen toegang tot die trams. Elke infrastructuur die Israël aanlegt buiten haar eigen territorium fragmenteert dat gebied meer en maakt het voor de bewoners moeilijker om te bewegen in eigen land. Het gebied waarop de infrastructuur werd aangelegd is grotendeels gestolen, aangezien het onder internationaal recht over Palestijns gebied gaat.”

Ook de twee andere kandidaten voor de bestelling, Siemens en Alstom (voormalig Bombardier), hebben boter op het hoofd. Zie: Siemens   en Alstom/BombardierLieven De Cauter: “We moeten nadenken met wie we in zee gaan. Er zijn genoeg bedrijven in de wereld die staan te popelen om ons treinstellen te leveren.”

Noot: De verdeling in A- ,B- en C-zones van de Westelijke Jordaanoever uitgelegd HIER

0 Comments on “Miljardenbestelling van NMBS bij Spaanse fabrikant rammelt wettelijk”

Leave a Comment