Verkiezingen
in aantocht:
In de kinderopvang kwam CD&V er bekaaid vanaf
Voor N-VA was het nog erger in de sociale woningbouw
Het verkiezingsprogramma van Open VLD belooft niet veel goeds voor de armen
Dan oogt het programma van Vooruit stukken beter
Ondanks grote winsten bij de banken, blijven ze zeuren
De strijd om de ruimte
De opgang van het R.N. in Frankrijk
Vonnis Van Langenhove
Hoe moet het verder met de vrijheid van meningsuiting
Leger, gevangenissen… wat is er loos met de maatschappij?
Busbouwer Van Hool
De Nederlandse regeringsvorming
De Antwerpse industrie zit in zwaar weer. Bart Martens, beleidsmedewerker van de Antwerpse schepen voor leefmilieu, heeft een witboek opgesteld met drie werven om de Antwerps en Europese industrie te versterken zonder in te binden op de klimaat- en milieudoelstellingen.
De eerste werf (vanaf 10min 50 sec.) gaat over een aanpak van de stikstofproblematiek die grotendeels bestaat uit het voeren van beleid dat op de ganse industriele zone gericht is in plaats van op individuele bedrijven.
Het tweede luik (vanaf 46min 10sec) gaat verder door op het pad van de samenwerking en focust op de infrastructuur die zal nodig zijn om de industrie te vergroenen: elektrificatie, waterstof , CO2 afvang en transport en ook hergebruik van producten. Een sleutelelement is het voorzien van minder dure publieke (mede-) financiering voor groene projecten.
De derde werf (1u1min30sec) gaat over het beschermen van de Europese industrie tegen import van landen waar niet moet betaald worden voor CO2 uitstoot. Die ‘koolstofgrensheffing’ (CBAM) staat al voor en stuk in de stelling. Bart Martens wijst erop op dat de chemische industrie niet megenomen is in dit systeem en dat dit wel zal moeten gebeuren als men de industrie will houden in Europa en ze terzelfdertijd wil vergroenen.
We eindigen (1h9m5sec) met de Antwerp Declaration, een verklaring opgesteld na de top van 20 february 2024 waarop leiders van multinationals en Europese politici samen zaten voor een gesprek over de toekomst van de Europese inustrie. Continue reading →
Commerciële
woonzorgcentra mogen geen winst meer maken.
De Wever is verbijsterd
Rare digitale toepassingen
Maakt digitalisering alles eenvoudiger? Vergeet het.
Een voorbeeld uit de praktijk
Fascistische manifestatie in Rome
Israël en Eurosong
Verkiezingen: partijen hergroeperen zich
De hardnekkigheid van Matthias Diependaele: minister van de strijd tegen arme
mensen
Het ‘migratieprobleem’
Rutte dan toch geen NAVO-baas?
Examenfraude bij magistraten
Race tegen de klok voor statiegeld
Een private rechtbank in Washington heeft beslist dat onze overheden 70 miljoen € moeten betalen aan een containerterminal uitbater uit Doebai en rechtskosten. Het Antwerps havenbedrijf nam volgens de als rechter aangestelde advocaten een beslissing die de belangen van de firma uit het emiraat schaadt.
De affaire is een direct gevolg van een verdrag dat België met Doebai in 2004 ondertekende waardoor de souvereiniteit over de rechtspraak uit handen gegeven werd.
Raf Verbeke legt in De Bende van de Kat uit hoe de vork in de steel zit van dit DP-world dossier waarover we in 2018 al enkele malen berichtten.
DP World, de containerverhandelaar uit Doebai, is aandeelhouder van Antwerp Gateway dat van de Antwerpse haven een langdurige concessie kreeg om de oostelijke kant van een kade in het Deurganckdock op linkeroever uit te baten. Aangezien in 2013 Antwerp Gateway onvoldoende gebruik maakte van de terminal besliste de haven om (een deel Continue reading →
Natuurherstelwet
goedgekeurd
Vooruit moet kapot, Vals Belang blijft buiten schot
VRT rood bastion? Ik dacht het niet
Probleem van duiding in onze media
Onzinnige vergelijking van steden i.v.m. onveiligheid, mobiliteit, wonen,
armoede en tevredenheid
Acid zou beter een logopedist raadplegen
Zijn proces deed de gemoederen hoog oplaaien
Antiaanbaklaag Rutte (teflon-Rutte)
Graaien op zijn Vlaams
Charles Michel is een rare man
32-urige werkweek? ‘Volslagen onzin’, ‘krankzinnig’, ‘platvoers’, ‘onbetaalbare
waanzin’
Wil De Wever dan toch met Vlaams Belang?
Armoedeporno met Nathalia en Astrid Coppens
Jan Vlegels, ABVV-delegee te BASF, over de Declaration of Antwerp, het bezoek van Ursula Von der Leyen en de Industrial Deal die ze afsloot met het Europese chemiepatronaat.
foto: Kees Torn, Maersk Mc Kinney/Moeller & via wikipedia (Creative commons)
TNO voerde een studie uit naar de impact van de scheep-en luchtvaart op de luchtkwaliteit in de belangrijkste Europese havensteden.
Daaruit blijkt dat de internationale scheepvaart verantwoordelijk is voor meer dan een derde van de stikstofoxides (NOx) in het centrum van Antwerpen.
We spreken met Peter Coenen (TNO) die de studie in opdracht van Concawe uitvoerde.
Peter Coenen (TNO): ” De verwachting is dat de luchtvervuiling door industrie en wegverkeer zal afnemen tengevolge van de verstrengde Europese regelgeving. Voor scheepvaart zit dat anders want daar is de Europese wetgeving niet van toepassing. Daarom hebben we bekeken wat de bijdrage is scheep-,en ook luchtvaart, op de luchtkwaliteit van de Europese steden.”
Per Vierkante Kilometer
“Dat is gebeurd met een model dat gebruikt maakte van een databank die alle bronnen van luchtvervuiling afkomstig van de verschillende sectoren bevat voor het volledig Europees grondgebied opgedeeld in stukjes (grond/zee) van zeven kilometer op zeven kilometer : wegverkeer, industrie, zeescheepvaart, rivierscheepvaart … Daarbij gaat het over fijn stof, stikstof- en zwavel oxides.” Continue reading →
Op 16 maart gaat in het Zuiderpershuis Punxtatik door. Brakwater, Sovjet War en Fucked-up minds komen naar het mini festival, met tussendoor een modeshow van Milana(rchy) die we bellen voor tekst en uitleg.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt de vergunning om het bosgebied van de Boomse kleiputten te kappen en te gebruiken als stort voor Oosterweelgronden. Een stand van zaken door Frank Van Houtte van Red Onze Kleiputten.
Frank Van Houtte:“De kleiputten van Terhagen in Boom en Rumst vormen een natuurgebied van 86 hectaren. 55 hectaren zijn eigendom van de Provincie en de Vlaamse waterweg. Deze zone werd tot 1983 gebruikt voor kleiontginning, is niet officeel erkend als natuurgebied en de overheid wil ze nu gebruiken als stortplaats voor gronden van de oosterweelsite.”Continue reading →
Asiadok foto: Zenavandenblock via wikipedia (Creative commons)
De stad heeft een plan opgesteld om haar portefeuille aan civiele bouwwerken zoals bruggen, kaimuren en tunnels structureel te beheren en onderhouden. We bellen de bevoegde schepen Erica Caluwaerts (onafhankelijk, ex Open-VLD).
We vragen ook waarom ze de oproep om illegale wapentransporten door de haven te rapporteren niet ondersteunt. Woensdag stelt Caluwaerts haar nieuwe partij voor waar ze in oktober mee naar de verkiezingen trekt.
Erica Caluwaerts: “ Het Asiadok is gebouwd in 1873. Voor dat soort bouwwerken, dat wel onderhouden wordt, wordt het toch wel tijd om eens een extra check te doen van de staat waarin het zich verkeert. Dat zal nu gebeuren voor een vijftigtal gebouwen. Begin volgend jaar willen we alles in kaart hebben.”Continue reading →
Een beetje kritiek op de banken in het algemeen En op ING in het bijzonder Boerenprotesten in 4 delen: – het falende grondbeleid – wat telen we waar en afbouw veestapel – de prijszetting – de administratieve last Thierry Baudet wil Vlaamse tak van FvD Bart Brinckman vindt abortuspost van Vooruit schandalig Vlaams Belang en migratie Partijdotaties worden niet verminderd Reactie van burgerforum We Need To Talk Dierenvriend Ben Weyts Het openbaar vervoer volgens Marc Descheemaecker Partij ‘Voor U’ heeft 12 werven Partijcongres Open VLD Een slimme (?) Vlaamse overheid Belastingverhoging voor salariswagens zorgt voor extra’s voor fietsers en pendelaars 17,45 % van de Vlaamse begroting gaat naar de werking van die regering Diverse uitsmijters. Als aanvulling:
Het eerste tastbare resultaat van de boerenprotesten is er inmiddels. Na drie jaar lobbyen hebben conservatieve politici en industriële lobbygroepen, zeg ook maar de pesticide- en kustmestfabrieken hun zin gekregen. De Europese pesticidewet die inhoudt dat het gebruik van pesticiden tegen 2030 moet halveren, wordt ingetrokken. Hiermee word de bodem geslagen uit de prestigieuze Europese Green Deal. Niet direct een verwezenlijking die op gejuich moet onthaald worden.
En er is ondertussen ook al overeenstemming over de premie van 5.000 euro voor elektrische wagens: die zal niet meer gelden voor 2025 en 2026 zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar wordt beperkt tot dit jaar. Het zou teveel geld gaan kosten.
Wat zegt de grondwet over wonen?
Discriminatie op de huurmarkt is verboden
Er zijn veel te weinig sociale woningen
Huren is te duur
Wachtlijsten werden een beetje korter
Dat kwam door een wijziging van de toelatingsvoorwaarden
En zo zitten we weer bij Matthias Diependaele
Geld voor sociale woningbouw ging naar de privé voor het bouwen van
studentenkoten
Er is genoeg geld voor sociale woningbouw, maar het wordt niet of niet goed
gebruikt
De voorwaarden breiden uit en worden strenger
Het is een weloverwogen politiek van N-VA
De walgelijkste uitspraak van Diependaele
Nabeschouwing
Johan De Greef, Ruimtelijk planner in een vorig leven, geëngageerd door de uithuiszettingen in Essenhof (2060) over de verschillende bevoegdheden rond wonen. Van de Grondwet over Vlaanderen tot in ‘t stad.
Uitholling van de woonzekerheid: meer voorwaardelijkheid voor minder sociale huurmarkt.
Thema uitzending over wonen: woonkwaliteit, de woonladder versus housing first, woonbeleid & beeldvorming, perspectief op woning(nood), Centraal inschrijvingsregister (CIR), het milieu effecten rapport (MER) over gentrificatie en woonstress.
Voor een fundamenteel rechtvaardig woonbeleid in Vlaanderen. Wonen is een grondrecht. De Vlaamse overheid neemt echter onvoldoende initiatief om dit recht ook effectief te waar te maken. Wat zijn de bevoegdheden, wat zegt de grondwet?