Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Leien geknipt: 18 maanden geen noord-zuid verkeer rond Operaplaats

Bron: Persbericht Stad

In het kader van de heraanleg zullen de leien ter hoogte van het Operaplein en de Rooseveltplaats ondertunneld worden.De pleinen zelf worden ook heringericht en er komt een parking voor 380 auto’s.

Om de tunnelwerken mogelijk te maken zullen de leien van 5 juni tot eind 2018  onderbroken zijn voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Fietsers zullen moeten rondrijden tot eind 2017. Het pre-metrostation Opera gaat ook een jaar toe.

Er komt een aangepaste signalisatie en uitgebreide infocampagnes. Wat betreft de signalisatie wordt de stad in 3 zones opgedeeld: centrum Noord/Oost/Zuid. Schepen Koen kennis: “Het is de bedoeling dat de ring gebruikt wordt om je naar de andere kant van de stad te begeven”. Maar verder gaat de gelijkenis met Gent niet want van het beperken van de (sluik)verkeer tussen de zones is geen sprake.  “Dat is pesten van bewoners en handelaars”

Meer info over de impact op het tramverkeer en de aanleg van de nieuwe lijnen op de Site van De Lijn.
Meer info over de heraanleg en over het Noordelijn-tramproject op noorderlijn.be

Tramplan (april’17): HIER (bron: delijn.be)
Volledeg plan openbaar vervoer (april’17): HIER (bron: delijn.be)

Het volledig Persbericht van de Stad:

Vanaf 5 juni dit jaar tot en met december 2018 worden de Leien onderbroken voor doorgaand verkeer tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Deze ‘knip van de Leien’ is nodig om het nieuwe Operaplein te realiseren, samen met de parking en de autotunnels waardoor het verkeer na de werken niet meer bovengronds zal rijden. Ook de Franklin Rooseveltplaats en de Italiëlei worden heraangelegd. De stad wil daarom alle weggebruikers grondig informeren over de impact van de werken via een grootschalige communicatiecampagne op lokaal en bovenlokaal niveau.

Wat houdt de knip in voor de verschillende zones binnen de onderbreking?

Frankrijklei

Op de Frankrijklei wordt tijdens de knip van de Leien het nieuwe Operaplein gerealiseerd, samen met de ondergrondse parking en de autotunnels. In de nacht van 4 op 5 juni zal voor de laatste keer een auto op de hoofdrijbaan bovengronds op de Leien rijden op het stuk tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Tegelijkertijd worden er 3 nieuwe tramlijnen in gebruik genomen die tijdens de eerste fase van de werken gerealiseerd werden. Tram 6 rijdt dan van P+R Luchtbal (aan de Havanasite) naar het centrum van de stad, tram 7 rijdt verder tot aan het MAS en lijnen 8 en 10 rijden via de nieuwe tramhelling onder het Operaplein naar de Frankrijklei.

Door de knip is er bovengronds geen doorgaand verkeer meer mogelijk vanaf de Maria-Theresialei tot de Violierstraat. Ook over de Rooseveltplaats zal geen autoverkeer mogelijk zijn. Plaatselijke handelaars en bedrijven blijven wel bereikbaar voor leveringen. Bovenlokaal verkeer wordt langs de Ring en de Singel geleid. Signalisatie op de Ring leidt het verkeer naar de afrit die het dichtste bij de eindbestemming ligt. Daarvoor worden de begrippen ‘centrum-noord’, ‘centrum-oost’ en ‘centrum-zuid’ gebruikt (zie bovenlokaal signalisatieplan). Op die manier wordt vermeden dat verkeer nodeloos het centrum doorkruist.

Verkeer dat toch in het centrum moet zijn, volgt omleidingen via de parallelle assen. Verkeer dat van noord naar zuid moet, rijdt via de Van de Wervestraat en de Quellinstraat. Om dat mogelijk te maken, wordt op andere kruispunten het verkeer gedoseerd.

Trams en voetgangers kunnen wel de Leien blijven gebruiken. Dan is immers de nieuwe tramhelling in gebruik genomen door lijnen 8 (P+R Wommelgem – Zuidstation) en 10 (Wijnegem – P+R Schoonselhof). Fietsers maken tijdelijk gebruik van de parallelle as of andere fietsroutes. Vanaf januari kunnen ook zij opnieuw over de volledige Leien. Voetgangers kunnen nog steeds langs de werf wandelen van de De Keyserlei naar de Teniersplaats en van de Rooseveltplaats naar de Kipdorpbrug.

 

In de zomer van 2018 wordt het Operaplein opgeleverd, in september 2018 is het vernieuwde premetrostation Opera terug open en op het einde van dat jaar volgen de autotunnels.

Rooseveltplaats

De Rooseveltplaats wordt helemaal heraangelegd. Ook hier pakt de aannemer de heraanleg gefaseerd aan. In juni start de aannemer met het kwadrant voor de Opera. Daar zullen de werken 9 maanden duren, tot maart 2018. Daarna verhuizen de werken naar het kwadrant voor de Friendshipbuilding. De volledige heraanleg van de Rooseveltplaats duurt tot het einde van de werken aan de Noorderlijn (juni 2019).

De bussen op de kwadranten die worden heraangelegd verhuizen tijdelijk naar de overige kwadranten of naar de Van de Wervestraat. Alle bussen vanuit het noorden blijven het centrum bedienen.

Een aantal bussen (290, 295 en 500) die van het zuiden komen (290, 295 en 500), houden vanaf juni halt aan de nieuwe bushub ‘Zuid’. Lijnnummer 291 verdwijnt, die ritten rijden vanaf dan als 290. Aan de bushub kunnen reizigers overstappen op de trams 4, 8 en 10. Tram 4 zal blijven zorgen voor een rechtstreeks bovengrondse verbinding met het centrum van de stad (Groenplaats-Meir). Verder rijden kan ook met buslijnen 180, 181, 182 en 183 over de Groenplaats. Deze bussen kunnen genomen worden aan halte ‘Station-Zuid’, dit is de halte voor de bushub ‘Zuid’.

 

Italiëlei

In juni start ook de heraanleg van de Italiëlei. Ze wordt helemaal heraangelegd volgens het profiel van de zuidelijke Leien. Centraal komt een trambaan, waarin de archeologische site Kipdorp mee wordt geïntegreerd.

 

Tijdens de werken blijft autoverkeer steeds mogelijk  tot aan de Violierstraat, op telkens 2 x 2 rijstroken. Ook fietsers en voetgangers hebben nog steeds een vlotte doorgang. Vanaf juni wordt er gewerkt tot aan de Paardenmarkt. Vanaf september wordt ook het stuk tot aan de Noorderplaats er bij genomen. De volledige Italiëlei is afgewerkt tegen juni 2019.

Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Met de heraanleg van het Operaplein creëren we een betere ondergrondse doorstroming van auto’s en trams, en ook bovengronds voor voetgangers, fietsers en trams. De Via Sinjoor wordt een lange wandelas die vertrekt aan het Centraal Station. Via de De Keyserlei, het vernieuwde Operaplein, de Meir en de Groenplaats, zullen wandelaars in een vloeiende beweging tot aan de Suikerrui en de Scheldekaaien kunnen wandelen. De huidige en geplande werken zijn noodzakelijk om straks Antwerpenaren en bezoekers een prachtig vernieuwd autoluw Operaplein te geven waar ze naar hartenlust kunnen flaneren. Tegelijkertijd zorgen we voor een vlotte ontsluiting van het stadscentrum en krijgen we er een modern vervoersknooppunt bij waar reizigers en pendelaars makkelijk kunnen wisselen van vervoersmodus.’’

 

Werken op het Eilandje en de Noorderlaan

Ondertussen wordt ook verder gewerkt aan het Eilandje en de Noorderlaan. Op het Eilandje rijdt vanaf 3 juni tram 7 naar zijn nieuwe eindbestemming aan het MAS. Ook het openbaar domein aan de Rijnkaai zal dan helemaal heraangelegd zijn. De aannemer start vervolgens met het aanleggen van de tramsporen in de middenberm van de Londenstraat. In het voorjaar van 2018 volgt de aanleg van de tramlijn naar het nieuwe Havenhuis. De werken op het Eilandje duren tot eind 2018.

Op de Noorderlaan rijdt vanaf 3 juni ook tram 6 door naar zijn nieuwe eindbestemming, de Park-and-Ride Luchtbal. Op dat moment is de heraanleg aan de kant van de Luchtbal volledig voltooid. De aannemer neemt daarna de westzijde van de Noorderlaan voor zijn rekening. Daar legt hij de weg en de voet- en fietspaden opnieuw aan. De werken op de Noorderlaan zijn afgerond in maart 2018.

Communicatiecampagne

Om alle weggebruikers grondig te informeren over de impact van de werken, gaat er een grootschalige communicatiecampagne van start op lokaal en bovenlokaal niveau.

Slim naar Antwerpen neemt de bovenlokale communicatie voor haar rekening. De focus ligt daarbij op de aankondiging van de knip via verschillende kanalen in heel Vlaanderen en tot in Zuid-Nederland. Belangrijk daarin is om weggebruikers bekend te maken met de bovenlokale signalisatie en de begrippen ‘centrum-noord’, ‘centrum-oost’ en ‘centrum-zuid’ die worden toegelicht op www.slimnaarantwerpen.be.

Onder de vlag van Noorderlijn wordt de lokale communicatie gevoerd. Voor handelaars en bewoners worden eind april en begin mei infomomenten georganiseerd. In 120.000 bussen valt een infofolder, zowel over de werken als over de nieuwe lijnvoering van de Lijn.

In haar campagne zet Noorderlijn ook in op het comfort van de zwakke weggebruiker en op de bereikbaarheid van handelaars. Voor de zwakke weggebruiker worden vlotte fietsroutes duidelijk gesignaleerd op belangrijke knooppunten in de binnenstad. Er komen ook handige fietskaartjes. Samen met de handelaars rond de werfzone gaat het team Noorderlijn op zoek naar samenwerkingsverbanden om de bereikbaarheid van de lokale handelaars in de verf te zetten. Deze blijven uiteraard bereikbaar tijdens de werken

0 Comments on “Leien geknipt: 18 maanden geen noord-zuid verkeer rond Operaplaats”

Leave a Comment