Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Rapport over 4e Oosterweel tracé, De Standaard en N-VA

Share

We nemen het rapport door waarin ARUP-SUM het 4e tracé vergelijkt met het Wapper alternatief van BAM.
Het ARUP-SUM tracé stemt overeen met dat van stRaten generaal, maar dan zonder verkeersknoop aan Oosterweel/Noordkasteel. Dit 4e tracé scoort technisch  beter  maar is vooral beter voor de leefbaarheid van de stad. Anderzijds is het BAM trace sneller uitvoerbaar en ligt de rendabiliteit hoger. We nemen het rapport door met een samenvatting in de hand die in de Standaard verscheen. Het leek alsof de Standaard journalist een ander rapport in handen had gekregen.

ARUP-SUM herhaalt echter dat het verbod van kamions in de kennedytunnel dat de Vlaamse overheid oplegde achterhaald is. Dat werd ingevoerd om de rendabiliteit van het BAM tracé te garanderen. Als dat verbod opgeheven wordt, dan scoort het ARUP-SUM trace beter op alle punten, behalve de snelheid van uitvoering.
De bal ligt nu weer in de handen van de politiek.

Verder hebben we het over de houding van N-VA  en de mediacampagnes. We belden Jan Peumans om te horen wanneer de Vlaamse regering iets over Oosterweel zal beslissen, maar die veinsde van niets te weten.  De aanstelling van niet-verkozen  Philippe Muyters als N-VA minister geeft  echter aan waarvoor N-VA kiest. Voor Muyters is de keuze voor de Wapper een zaak van “5 minuten politieke moed”. (zie hier).

Links:
Standaard artikel: HIER
ARUP-SUM rapport (opgelet: grote bestanden!):
Hfst.5: Synthese (33MByte): HIER;
Hfst.6: Conclusie (16MByte): HIER
Andere Hoofdstukken: #1: Inleiding (13MByte): HIER#2: Routevoorstel (20MByte): HIER#3: Evaluatie (78MByte !! ): HIER#4: Verfijnd Trace (29MByte): HIER
Appendix (33MByte): HIER

0 Comments on “Rapport over 4e Oosterweel tracé, De Standaard en N-VA”

Leave a Comment