Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Schipdonkkanaal overbodig?

Share

groen = SchipdonkkanaalOok in Zeebrugge explodeert de containertrafiek. Momenteel worden bijna geen containers via de binnenvaart afgevoerd. Om dat te veranderen wil de haven van Zeebrugge het schipdonkkanaal toegangkelijk maken voor schepen tot 4500 ton.
Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven van zeebrugge, verdedigt zijn standpunt.
Guy Plasschaert van ‘t Groot Gedelf, de actiegroep tegen de verbreding van het kanaal, legt uit waarom hij niet akkoord gaat.
Verder geeft ook Fernand Huts van de Katoen Natie zijn visie. Hij staat  achter Coens’ keuze voor kustvaart, maar twijfelt aan de economische en maatschappelijk baten van het Schipdonkproject.

Voor Joachim Coens kan  het niet dat een grote haven zoals Zeebrugge niet ontsloten is via  de binnenvaart. Momenteel worden bijna alle containers over de weg of per spoor vervoerd. In het ruimtelijk structuurplan van vlaanderen van ’97 werd beslist om Zeebrugge met het achterland te verbinden via de binnenvaart; en daarom moet het Schipdonkkanaal aangepast worden.
Sedert een jaar laat de Vlaamse regering het verbredingsproject onderzoeken en in mei verschijnt het eindrapport van de studie. Het gaat over een relatief beperkte ingreep zegt Coens en binnenvaart op zich is een ecologisch project. De Schipdonkverbreding is  een onderdeel van het Seine-Schelde West project. Wat betreft de twijfels over  de baten die tegenover de kosten staan verwijst hij naar de studie die volgende maand moet verschijnen.

Guy Plasschaert van ‘t Groot Gedelf is niet tegen de onsluiting van de haven maar vindt de estuaire vaart de goede keuze. Samen met een verdere uitbreiding van het spoornet.   Estuaire vaart is het gebruiken van zeewaardige lichters om de containers van zeebrugge via de kust naar (binnen)havens te voeren. Ook Coens kiest voor estuaire vaart, maar die is volgens hem ontoereikend (nvdr).
Plasschaert erkent dat de schepen die nodig zijn om de estuaire vaart voldoende uit te bouwen nog in ontwikkeling zijn, maar stelt dat er binnen een aantal jaren geen technische belemmeringen meer zullen zijn om de haven via kustlichters en spoor te ontsluiten,in plaats van door het omploegen van een prachtig landschap.
De verbreding van het kanaal zal ook tot technische problemen leiden zegt Plasschaert:
-enerzijds met de waterhuishouding in het kanaal, aangezien er nu ‘s zomers al een tekort aan water is in het kanaal. Heel misschien is dit technisch oplobaar, maar dat zal de kost sterk doen oplopen, stelt hij.
-Verder is er ook een probleem van verzilting. De sluizen die moeten gebouwd worden zullen zeewater stroomopwaarts voeren, wat tot verzilting zal leiden.
Wat betreft de studies die uitgevoerd worden vindt hij de gang van zaken nogal vreemd. Momenteel wordt de kosten/baten analyse uitgevoerd, daarna wordt het Milieu-Effecten-Rapport (MER) opgesteld. Eigenlijk moet het omgekeerd gebeuren zegt Plasschaert.

Fernand Huts van de Antwerpse Katoen Natie staat volledig achter de keuze voor de estuaire vaart van het bestuur van de Zeebrugse haven en van ministers Peeters en Crevits.
Hij is minder enthousiast over het toegangkelijk maken van het Schipdonkkanaal voor schepen van 4.500ton. Duur om te bouwen, duur om uit te baten, duur om te onderhouden, en een hoge ecologische en welzijnskost; aldus Huts.

Voor een fractie van de kost van het Schipdonkkanaal kan men de estuaire vaart op grote schaal uitbouwen.  Men mag niet op verschillende paarden wedden, men moet niet voor de estuaire vaart kiezen en terzelfdertijd voor het schipdonkkanaal. De estuaire vaart is de goede weg.”
Huts vindt ook dat men erop moet letten niet de welvaart van de regios te vernietigen als er geen economische toegevoegde waarde is. De regio rond het schipdonkkanaal is één van Vlaanderens mooiste plaatsen. “Er kan veel in studies gejustifieerd worden, maar je moet je toch afvragen waarvoor je het doet”.

Audio: actereenvolgens, Joachim Coens, Guy Plasschaert, Fernand Huts a/b

3 Comments on “Schipdonkkanaal overbodig?”

  1. #1 carlie
    on Apr 30th, 2008 at 9:20 am

    zeer goed interview

  2. #2 Guy Plasschaert
    on Jun 8th, 2008 at 1:21 pm

    Bedankt Radio Centraal.
    het is mooi om “ons” probleem ook eens aan te kaarten bij de Antwerpse medemens. Samen komen we er wel !

    Loop niet voor mij, misschien volg ik je niet.
    Loop niet achter mij, misschien leid ik je niet.
    Maar wees mijn vriend en loop naast mij. (A. Camus)

  3. #3 lARIDON MARC
    on Jun 2nd, 2012 at 10:08 pm

    Ik las van de delvers dat de voorbijvarende boten zo’n geweldige trillingen gingen veroorzaken dat in de korste keren alle huizen langs dat kanaal barsten en scheuen zouden vertonen. Amaai! En dat allemaal om geen schaduw ub het achtertuintje te hebben.
    Estuaire vaart??? Overladen in Zeebrugge op een estuair schip, daarna via de Schelde naar Terneuzen en dan dan naar Gent of Antwerpen en … daar weer overleden want … die estuaire schepen kunnen dan weer die kanaaltjes niet op!!!!
    Je moet zot zijn om als bevrachter zo je goederen te laten verschepen.
    1. Een omweg.
    2. Dubbel werk met lossen en overladen.
    3. Meer en duurdere bevrachting
    4. Enorme belasting voor het milieu
    5. Uitwijken naar andere havens omwille van de concurrentie
    6. Waarom moet in Zeebrugge dan nog aangelegd worden
    7. Als men Zbrg overbodig wil maken, dan is het wel zo
    8. Duinkerke zal wel de rol van Zeebrugge over nemen
    9. En wat die A’penaars betreft ze hebben Zbrg al genoeg gekloot. Dat ze vlug hun wafel houden en zorgen dat de Ijzeren Rijn er komt.

Leave a Comment