Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Tolheffing aan Kennedy tunnel?

Share

Begin deze week had Touring in de pers gelezen dat in het alternatief Oosterweel tracé van stRaten generaal in de toekomst tol zou gegeven worden aan de Kennedy tunnel. Touring was niet akkoord; “onzinnig en onaanvaardbaar”.
Later bleek dat gedeeltelijk een misverstand te zijn. Het alternatief van stRaten generaal wil de Kennedytunnel openstellen voor kamions en er, net zoals aan de Oosterweel verbinding, tol invoeren voor kamions. Over tol voor auto’s is er echter geen sprake; over tolhokjes al evenmin. De berichtgeving in de pers had Touring misleid.Toch blijkt Touring geen fan te zijn van het alternatief van stRaten generaal.
We spreken met Moniek Denhaen van Touring:
“De Oosterweel is ziek in hetzelfde bedje als de Belgische politiek: men palavert en discussieert maar neemt geen beslissingen “.
En ook met Manu Claeys van stRaten generaal.

Moniek Denhaen van Touring zegt echter dat Touring ook tegen tolheffing voor vrachtwagens is in de zin dat Touring vindt dat vrachtwagens moeten verboden worden aan de Kennedytunnel (zoals in het volgesn het plan van de Vlaamse overheid). De Kennedytunnel, die volgend jaar 40 jaar oud is, is ontworpen voor 65.000 voertuigen. Vandaag rijden er bijna 140.000 door. Dat is een ongelooflijk probleem voor de Antwerpse ring. De Oosterweel verbinding met de Lange Wapper biedt een mogelijkheid om de het verkeer van de Kennedy tunnel weg te halen. Dat is niet alleen goed voor de mobiliteit maar ook voor de verkeersveiligheid, zegt Moniek Denhaen.
“ Geef de kamions dus niet de keuze om door de Kennedytunnel te rijden, want ze zullen kiezen voor het kortste traject, namelijk die tunnel. En dan blijft het probleem van de oververzadiging van de Kennedytunnel bestaan.”
We merken op dat de keuze voor het traject Kennedy tunnel enerzijds of Oosterweel/ Wapper zal afhangen van waar de vracht komt en waar ze naartoe moet. Een kamion die vanuit Holland Antwerpen nadert en naar Gent moet zal voor de Oosterweelverbinding kiezen. “Laat ons hopen dat dat zo is” zegt Moniek Denhaen, maar we moeten zeer duidelijk zijn en best gewoon geen keuze laten om door de Kennedy tunnel te rijden. De ontlasting van de Kennedy tunnel is te belangrijk.”
We argumenteren op dat het openhouden van de tunnel van kamions een deel van hen van de te drukke ring zal afhouden, en die dus zal ontlasten. “Klopt” zegt Denhaen, “maar we mogen niet vergeten dat de realisatie konstant opschuift in de tijd. De eerste steen van de Oosterweel verbinding moest in 2005 gelegd worden. We zijn nu drie jaar verder en gisteren heeft de BAM beslist om nog te wachten met een bouwaanvraag, waardoor de werken ten vroegste in september 2009 zullen aanvangen. In het oorspronkelijk plan zou alles af zijn in 2016, maar met alle vertragen zullen we naar 2017 en 2018 opschuiven. “
“De extra traffiek zal de vervuiling in principe doen stijgen, maar tegen die tijd zullen de Euro VI-normen geldig zijn voor auto’s, met verplichte roetfilters. Met die nieuwe normen zal de problematiek van het fijn stof van auto’s bijna volledig weggenomen zijn. Ook Touring pleit voor properder auto’s. Er zullen ook meer hybride auto’s zijn. Het wagenpark zal dus niet meer hetzelfde zijn als het huidig wagenpark. “

De grootste zorg van Touring is dus vooral de vertraging. “We zien dat de gewone mensen op de ring stil staan en dat probleem moet opgelost worden. De Oosterweel is ziek in hetzelfde bedje als de Belgische politiek: men palavert en discussieert maar neemt geen beslissingen. En ondertussen nemen de problemen toe. Men moet eindelijk de knoop doorhakken en beginnen. Ik begrijp de zorg van de Antwerpenaars, maar als we het traject enkele kilometers verder verschoven wordt, dan zal ook de bevolking de daar woont beginnen reageren. Antwerpen is nu eenmaal de grote industriele metropool van Vlaanderen. Dat heeft zijn voordelen, maar ook het nadeel dat er veel verkeer is en men moet knopen doorhakken, men mag niet eeuwig blijven uitstellen.”
“Ieder alternatief heeft zijn eigen waarde. Zoals men kritiek heeft op het Oosterweelplan dat voorligt, kan men ook kritiek uitoefenen op de alternatieven. Gisteren daagde nog een nieuw plan op van Lijst Dedecker. Men kan blijven plannen naar voren schuiven. Als we opnieuw beginnen discussieren krijgen we vijf of tien jaar vertraging. En dan is de vraag wat de kost is daarvan ”

Voor stRaten generaal moet de Kennedytunnel openblijven voor kamions omdat je door ze af te sluiten de korste weg ontzegt voor hen en ze de ganse ring laat oprijden om via de oosterweel verbinding dan toch aan de andere kant van de Schelde te geraken.
“Door de tunnel voor vrachtervervoer te sluiten”, zegt Manu Claeys van stRaeten generaal, “ kreeer je vervoersstromen rond Antwerpen die nog meer file zullen veroorzaken. Al het verkeer dat uit het zuiden komt en naar linkeroever wil zal dus, in plaats van 700 meter door de Kennedy tunnel te rijden, de ring rond moeten langs Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem, het eilandje om aan de andere kant te geraken. “
“De Kennedy tunnel is inderdaad verzadigd, maar die zal minder verkeer slikken met de Oosterweel en dus veiliger worden. Bovendien kan de Kennedy tunnel veel veiliger gemaakt worden door bijvb. de asfalt te veranderen, wisselen van rijvak te verbieden, betere verlichting, de afritten te wijzigen…. Dan zal die even veilig zijn als andere tunnels. Je moet je focussen op dat soort maatregels, en niet zomaar de tunnel verbieden voor vrachtverkeer.”
De vrachtstromen in de verschillende scenario’s zijn onderzocht, zegt Manu Claeys. Ook in geval van openhouden van de Kennedy tunnel voor kamions. “ Daaruit is gebleken dat het totaal volume in het scenario van straten generaal (met open Kennedy tunnel) niet groter is dan in het scenario van BAM ( met gesloten Kennedy tunnel). Dat komt doordat het scenario van straten generaal geen tol voor auto’s inhoudt. Daardoor zullen er meer auto’s langs de Oosterweel rijden, wat de Kennedy tunnel zal ontlasten en ruimte voor vrachtverkeer mogelijk maakt.”
Manu Claeys denkt dat Touring deze week het dossier is beginnen volgen en uit de buik heeft gereageerd. StRaten generaal heeft Touring na hun persbericht gekontakteerd om te zeggen dat er geen sprake was van tolheffing voor auto’s in hun alternatief, en dat er ook geen sprake was van manuele tolheffing met tolhuisjes maar wel een elektronische tolheffing. In het scenario van BAM is er wel sprake van manuele tolheffing aan de Oosterweeltunnel/Lange Wapper brug.
We leggen Manu Claeys het argument voor dat er geen tijd meer is om opnieuw te beginnen discussieren over alternatieven. Claeys zegt dat Touring beter eens gaan praten met de VAB, de andere belangengroep van de automobilisten. Die hebben vorig jaar en brief geschreven naar Vlaams premier Peeters om te vragen om het alternatief van straeten generaal te bestuderen. Hij is daar niet op ingegaan.. Nu stelt de regering toch een alternatievenonderzoek in, maar ze hebben zelf een jaar verloren.
“Als we vandaag zouden kiezen voor een alternatief zou dat maximaal 1 jaar vetraging opleveren.” Zegt Manu Claeys, “Ondere andere omdat een tunnel veel rapper kan geboord worden dan een viadukt kan gebouwd worden. We gaan volgende week in Madrid gaan kijken naar de grootste boortunnel van Europa. Dat is de technologie van de toekomst en die zijn we hier aan het missen in Vlaanderen.”

0 Comments on “Tolheffing aan Kennedy tunnel?”

Leave a Comment