Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

BAM over kost Oosterweel en Stedelijke Ringweg

Share

STEDELIJKE RINGWEG       De Lange Wapper aktiegroep stRaten Generaal heeft een aantal bemerkingen bij de kostenberekening voor de Oosterweelverbinding. Volgens hen werd hun alternatief teveel kosten aangerekend en het BAM tracé te weinig. Woordvoerder Nick Orbaen van BAM reageert.


Begin maart publiceerde ARUP-SUM de evaluatie van de drie Oosterweel alternatieven: BAM, stRaten Generaal (SG) en Horvat. Volgens de studie is het BAM tracé 0,3 miljard euros goedkoper en zal het kastekort voor het BAM project ook veel kleiner zijn dan voor het stRaten Generaal alternatief zonder tol aan de Kennedytunnel. Volgens de studie zal het BAM tracé 2,7 miljard euros kosten terwijl ze voor het SG alternatief op 3,0 miljard uitkwam.
Naast de bouw van een tunnel onder de schelde en een viadukt/tunnel op rechter oever behelst de Oosterweelverbinding ook de aanleg van de zogenaamde Stedelijke Ringweg. Die stedelijke ringweg is een extra autostrade die rond de ring wordt aangelegd en tot doel heeft het lokaal verkeer van de ring te halen. Ze zal ook toelaten de singel om te bouwen tot een stadsboulevard.
Volgens SG is in hun scenario het noordelijk deel van die stedelijke ringweg niet nodig zijn, aangezien er minder verkeer op de ring zal zitten ter hoogte van het sportpaleis. Dat zou het SG alternatief bijna 0,2 miljard euros besparen wat het investeringsverschil bijna zou teniet doen.
“Ons tracé is doorgelicht door specialisten, en daaruit blijkt dat ons alternatief het beste is voor de Antwerpse regio.”zegt Nick Orbaen van BAM. “Met de stedelijke ringweg wordt lokaal verkeer van de singel gehaald en worden verkeersstromen gebundeld. Dat lokaal verkeer en de weefbewegingen die daar het gevolg van zijn, zijn de oorzaak van dagelijks 6 tot 7 uur de strukturele files. De stedelijke ringweg is een visie om een leefbare stad en mobiliteit te verenigen. Iedereen heeft zijn eigen visie. Als men vindt dat dat de stedelijke ringweg niet nodig is mag men dat zeggen, maar of dat dan ook waar is, is een ander verhaal.”

De plannen voor de Noordelijke Stedelijke Ringweg zijn blijkbaar gekend, maar wat de zuidelijke ringweg inhoud is nog helemaal niet duidelijk. Staten Generaal vraagt informatie over wat de plannen zijn met de zuidelijke ring.
“U begrijpt dat we met veel aktoren overleggen die met dat dossier bezig zijn.” zegt Nick Orbaen “Het is niet omdat stRaten General nog geen plannen gezien heeft, dat er geen plannen bestaan. Er zijn wel degelijk onderhandelingen gaande zijn met de stad en het Vlaams gewest om te zien wat de beste manier is om de zuidelijke ring te heraanleggen. Het is niet de bedoeling om dagelijks met stRaten Generaal rond de tafel te gaan zitten. Dat is het verschil tussen het beleid en aktiegroepen.”
“De plannen voor het noorden van de ring zijn wel publiek, maar in het noorden gaat het over definitieve plannen.”

Na de discussie rond de 2,7 en 3,0 miljard investeringskosten voor de twee alternatieven in de ARUP-SUM bespreken we de offerte van 2,2 miljard van bouwheer Noriant.
De offerte van Noriant omvat de knoop op linkeroever, de tunnel onder de schelde, de Oosterweelknoop, het viadukt en de nieuwe knoop van Merksem. Een aantal kosten zijn niet gebonden aan werken uitgevoerd door Noriant en zijn bijgevolg niet inbegrepen in de offerte van Noriant. Het is niet helemaal duidelijk waarover het exact gaat, maar onteigeningen is één van de belangrijkste kostenposten.
“Er moeten zowel op linker als op rechter oever inderdaad onteigeningen gebeuren, maar die zijn miniem” zegt Nick Orbaen. Volgens het ARUP-SUM rappport gaat het echter over een bedrag van 222miljoen (p337, het volledig rapport is beschikbaar op de SUM-site HIER).

Op 2 mei verklaarde Annick De Ridder (Open-VLD) in onze uitzending dat het kostenverschil niet 0,3miljard maar 1 miljard euros bedraagt (ze bedoelde waarschijnlijk 0,8miljard) aangezien het bod van Noriant van 2,2 miljard 0,8 miljard lager is dan de 3,0 miljard geschat in het rapport.
“Nu zijn we verschillende dingen aan het vergelijken. Je moet de 2,7 miljard voor BAM vergelijken met de 3,0 miljard voor SG.” korrigeert Orbaen.

0 Comments on “BAM over kost Oosterweel en Stedelijke Ringweg”

Leave a Comment