Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Journalistiek in moeilijke tijden

Share

De neergang van de papieren media lijkt voor de uitgeversgroepen een reden te zijn om ook te besparen op journalisten.
Ides Debruyne, medestichter van het Fonds Pascal Decroos, vindt dit een spijtige zaak en houdt een pleidooi voor onderzoeksjournalistiek.
“Ik geloof er niets van als  het Mediahuis beweert betere journalistiek te zullen brengen door journalisten te onstlaan. Het kan anders en dat bewijzen nieuwe internetinitiatieven.”

Momenteel worden de uitgevers voor honderden miljoenen gesteun, vooal via de postbedeling. “De subsidies aan de commerciële media zouden moeten ophouden en dat geld zou moeten gebruikt worden voor finnaciering van de VRT die dan wel reclamevrij zou moeten worden. Het is logisch dat de reclameinkomsten gaan naar de commerciële media. Door de afhankelijkheid van commerciële inkomsten volgt de publieke omroep momenteel ook een commerciële logica. Het feit dat noch op de VRT radio, noch op deredactie.be aan onderzoeksjournalistiek gedaan wordt is daar een illustratie van.”

Maar Debruyne is eerder pessimistisch gestemd als het over de Vlaamse beleidsmakers gaat en ziet niet veel initiatieven die goede journalistiek  stimuleren.  “De politiek slooft zich uit in het zoeken naar excuses om niets te doen terwijl ze zich zouden moeten uitsloven om juist wel iets te doen. “

0 Comments on “Journalistiek in moeilijke tijden”

Leave a Comment