Bladert u ook weleens in de Metro? Dan viel ook u misschien vorige week de paginagrote advertentie op voor de ‘educatieve’ website maleisiepalmolie.info waar! u! een! ** REIS ** ! kunt! winnen! door mee te doen aan een quiz die ‘uw kennis test’. De vragen worden afgewisseld met videootjes over de wederwaardigheden van drie frisse jongelui in Maleisië, waaruit moet blijken hoe mens- en natuurvriendelijk de Maleisische palmolie-industrie wel niet is.
Wie doorklikt naar ‘Wie zijn wij’, vindt daar de Maleisische Raad voor Palmolie (MPOC). Als die zo vreselijk veel geld stopt in een imago-oppoetsende campagne, lijkt ons dat verdacht. Fluks Greenpeace gebeld dus, en met name bossen-specialist An Lambrechts. Zij bevestigt dat de informatie op de website maar gedeeltelijk correct is. De grootste spelers in palmolie-industrie zijn intussen weliswaar bezig met de implementatie van engagementen voor een duurzamere aanpak, maar de MPOC houdt juist nog vast aan een verouderd industrieel model dat tot ontbossing zal blijven leiden.
De hele campagne (advertenties, websites en meer) werd overigens uitgewerkt door het prestigieuze communicatiebureau Havas, dat al eerder ‘informatieve campagnes’ opzette voor grote bedrijven met een minder fijne reputatie. Uw redactie-team probeert o.a. via hen in contact te komen met Simon, de Belg onder de frisse jongelui, maar eerlijk gezegd vermoeden wij dat Simon eigenlijk niet bestaat. We houden u op de hoogte.
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Android | RSS
0 Comments on “Greenwash-campagne Maleisische palmolie”
Leave a Comment