Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Fietsplan Open -VLD: “Ik moet hiermee op het platteland niet afkomen”

In september  kwam Open-VLD op de proppen met een fietsplan. Een debat met Willem Frederik Schiltz van Open-VLD, Nico Volckeryck van UNIZO en fietsactivist Niel Staes.

Over fietsterroristen, De (disfunctionele) Lijn, Gent, twintigtonners in de stad, de Turnhoutsebaan en Nationalestraat, en de Luitenant van de Burgemeester.

Willem-Frederik Schiltz:”Mijn partij heeft de omslag gemaakt. En zelfs  Koen Kennis  zal tot inzicht komen. De vraag is hoe snel Antwerpen mee zal zijn met de moderne evoluties.”

Niel Staes: “Geen enkele partij en geen ankele fietsactivist wil de auto uit de stad bannen.”

Nico Volckeryck: “Fietsers worden verdrongen van de rijweg maar verdringen nu de voetgangers van het voetpad.”

Link: Fietsplan Open VLD

Het Fietsplan van Open-VLD betekent een radicale omzwaai voor Open-VLD.
Niel Staes is positief : “Hadden we dit plan in 2012 gehad dan stonden we nu al op de vijfde plaats in de Copenhagenize Index.”
Maar  hij  vraagt zich af of Open-VLD het wel wil implementeren. “De actie voor het kort parkeren van Open-VLD is in strijd met de visie van dit fietsplan. Ik zie ook  de omslag nog niet bij lijsttrekker Philippe Debacker. ”

Willem Frederik Schiltz: “Dit is niet mijn plan, het is gevalideerd door mijn partij en alle Antwerpse mandatarissen van Open-VLD.”

Nico Volckeryck mist in het plan aandacht voor de rol en de veiligheid van de voetgangers:  “Fietsers worden verdrongen van de rijweg maar verdringen de voetgangers van het voetpad. Ik krijg veel klachten van ondernemers en bewoners.”. Hij heeft ook het gevoel dat het plan de auto uit de stad wil verdringen.

W-F Schiltz: “We zullen de auto moeten terugdringen maar dat wil niet zeggen er geen auto’s meer zullen zijn. Dit is geen anti-autoplan. Mensen die niet kunnen fietsen moeten op hun bestemming geraken. Wel zoeken we modernere plossingen: deelauto’s, elektrische auto’s, taxi’s… De plaats van de fiets was tot nu toe onderbelicht. We moeten ook uitleggen hoe irrationeel het gebruik van de auto soms is; de meeste staan 95% van de tijd stil. Moesten veel minder mensen een auto bezitten dan zou er veel meer plaats zijn. De oppervlakte van de geparkeerde auto’s in Antwerpen is gigantisch.”

Nico Volckeryck: “Wij hebben op zich geen problemen met het verdringen van de auto uit de stad, maar de stad moet wel goed bereikbaar zijn. Het overleg met de Lijn is wel een probleem. Die toont zich niet  altijd een bondgenoot als het erop aankomt om vlot en regelmatig openbaar vervoer te creëren. Het beleid is niet meer van deze eeuw. “.

W-F Schiltz: “De Lijn is zeer centralistisch georganiseerd vanuit Vlaanderen en de werkwijze is inderdaad verouderd. Nu wordt geëperimenteerd met verkeersregio’s. In twee van de drie regio’s is het een succes. Stedelijke vervoersbedrijven naar Amsterdams model zijn veel efficiënter dan de huidige structuur. Antwerpen heeft de traagste tram van heel Europa. Dat is niet efficient. Antwerpen heeft nog geen vervoersregio maar maakt wel een grote kans om dat te worden in de volgende legislatuur. Ook N-VA Antwerpen vraagt dit.”

Niel Staes: “In veel grote steden zijn er gewoon geen busschema’s: Je gaat naar een halte en dan komt er een bus binnen de 4 minuten. Ons systeem is zeer onaantrekkelijk. Antwerpen en Gent zijn ook de enige steden in de wereld waar trams moeten stoppen voor de lichten.”
“In verband met de auto is het is een irritante dooddoener dat men de auto uit de stad zou willen bannen. Er is geen enkele partij en geen ankele fietsactibist die dat wil.  Er wordt wel voor gepleit om de stad autoluw te maken. Uiteraard mogen taxi’s en deelauto’s deel uitmaken van het verkeer in de stad.”

W-F Schiltz: “Nico Volckeryck heeft gelijk als hij zegt dat de fietsers de voetgangers verdringen, maar daar is wel een reden voor: er komen meer fietsers en die hebben meer plaats nodig  Als ze zich onveilig voelen door de auto’s dan moeten ze uitwijken naar het voetpad. De oplossing is eenvoudig: zorg dat de voetganger meer plaats heeft en dan verdwijnt het conflict met de voetganger. ”

Niel Staes beaamt: “Het aantal fietsers neemt toe, het aantal voetgangers ook en die twee strijden voor de restjes van de openbare ruimte. De grote olifant in de kamer is de auto.Ik kan soms leven met boetes als het geen symptoombestrijding is. Flitsen aan 50 terwijl de weg is ingericht om 90 per uur te rijden is automobilisten pesten. Op een glijkaardige manier pest men de fietsers want de infrastructuur geeft de  voetganger geen andere mogelijkheid dan de regels te overtreden.”

Nico Volckeryck: “Daar ben ik het een deel mee eens maar er schort wat aan de attitude van heel wat fietsers.”

Het plan voorziet een ban van vrachtwagens. Is dit geen probleem voor de zelfstandigen en bedrijven?
W-F Schiltz: “We hebben het ook over overslaghubs. Ladingen moeten aan de rand van de stad door groot vervoer afgezet  en met kleiner transport de stad ingebracht  worden.”

Nico Volckeryck: ” In sommige steden is men bezig met ondergrondse levering maar Antwerpen is een oude stad dus mogelijks is dit hier niet haalbaar. Maar misschien kan de Schelde als transportweg wel een mogelijkheid geven om zwaar vervoer uit de stad te krijgen.”

Niel Staes: ” Vooral aan de andere kant is nog veel aan efficientie te winnen. Moet iedereen die met de auto naar de winkel komt dat wel doen? De meeste verplaatsingen zijn minder dan vijf kilometer.”

En wat moet er gebeuren met de Turnhoutse baan en de Nationalestraat? Daar is volgens schepen Koen Kennis geen plaats voor een fietspad omdat ook de lerares uit de Kempen met haar autootje ook in het centrum moet geraken.
Willem Frederik Schiltz: ” Ik heb aktie gevoerd toen Koen Kennis aankondigde dat de fietsers maar een zigzagroute langs de Turnhoutse baan moesten nemen. De Turnhoutse baan is een doorsteekas en daar moeten fietsers ook hun plaats krijgen. Er worden nu geen keuzes gemaakt. Eén optie zou zijn om de tram onder de grond te steken. Waarom moeten al die streekbussen over de Turnhoutse baan tot op de Rooseveltplaats? De lerares uit de Kempen moet haar auto aan de rand kunnen parkeren en met de tram kunnen komen.”

Nico Volckeryck: ” De Nationalestraat is een vergelijkbaar verhaal. Een ex-voorzitter van het district gaf toe dat er vanuit gegaan werd dat de fietser wel uit de Nationalestraad zou blijven. Ik vraag me toch af wat de visie achter die heraanleg is. Men ging er bij de heraanleg van straten vanuit dat de sterke wel uit de weg zou gaan voor de zwakke. Maar zo is de menselijke natuur niet… ”
“Wat de Nationalestraat betreft: de meeste winkeliers willen de tram niet onder de grond want dat zijn allemaal mensen die hen passeren en hun winkel zien. Misschien moet er aan éénrichtingsverkeer gedacht worden. Maar met al de werven aan de gang is dat misschien wel een probleem. Alhoewel… de knip in de Leien heeft niet geleid tot een verlies voor de handelaars in de stad. ”

Over het Gents circulatieplan:
Nico Volckeryck: ” De midenstand heeft dat op boegeroep onthaald. Maar er zijn ook andere redens waarom het in de retail slecht gaat. De toename van de grote ketens, het neo-liberalisme van Europa, de internethandel. De kracht van Antwerpen zijn de unieke winkels die stand houden tegen de e-commerce. Maar ik hoor wel van de handelaars uit Gent dat Gent nu voor een stuk dood is. Ik hoor daar niets positief over. Wij zeggen nooit nooit maar willen toch fat dat eerst bestudeerd wordt vooraleer dat in Antwerpen ingevoerd wordt.”

Jaagt Open-VLD haar  eigen kiespubliek niet weg met dit plan?
W F Schiltz: ” Mobiliteit overstijgt de politieke voorkeur. Het gaat over mensen van punt A naar punt B krijgen. In het verleden lag de focus veel te veel op hoe dat moest gebeuren. We zien nu dat de auto  daarvoor niet het beste middel is. Maar dit is een plan voor Antwerpen, een diverse stad met kleine straten en kleine winkels. Op het patteland moet ik niet met mijn fietsplan afkomen want daar is het niet realistisch.”

Niel Staes: “Het belangrijkste aan heel het debat is de manier waarop we naar mobiliteit kijken. Die mindset verandert overal maar de brief van de burgemeester na de drie fietsdoden toont aan dat dat niet het geval is in Antwerpen.”

Is de mindset van  Koen Kennis, de luitenant van de burgemeester,  niet compleet incompatibel met dit plan? Is jullie plan dus wel een breekpunt?
W F Schiltz: “Dat is moeilijk om nu al te zeggen, maar voor mij is dit plan superbelangrijk en mijn partij heeft de omslag gemaakt. Ook De Luitenant zal de tot dat inzicht komen als hij rond zich kijkt. De vraag is hoe snel of traag Antwerpen mee zal zijn met de moderne evoluties.”

Nico Vockeryck: “Ik heb regelmatig overleg met Koen Kennis en ik denk dat hij ook de switch aan het maken is. Ik zie hem constant met zijn fiets rijden; Het komt allemaal wel goed.”

0 Comments on “Fietsplan Open -VLD: “Ik moet hiermee op het platteland niet afkomen””

Leave a Comment