Op 14 augustus stortte in Genua de Morandi-brug in. Freddy De Pauw van Uitpers legt uit hoe het smeergeldcircuit bij de bouw van openbare infrastructuurwerken functioneerde in Italie. “De ChristenDemoctarische partij had zelfs een dik handboek dat voorschreef hoe de smeergelden onder de verschillende stromingen binnen de partij moesten verdeeld worden. Na de propere handen-campagne van begin jaren negentig veranderde er wel wat, maar het systeem bestaat nog altijd in een meer verdoken vorm.”
De extreemrechtse Lega heeft ook geen propere handen, maar sterke man en vicepremier Salvini kan alsnog niets aangewreven worden. De kans bestaat dan ook dat hij het drama in Genua gebruikt om zijn positie binnen de partij verder te versterken door met de besmeurde oude garde van de Lega Nord af te rekenen.
Naast de nefaste invloed van de smeergelden op de kwaliteit van de gebouwde infrastructuur verwijst De Pauw naar de desinvestering, niet alleen in Italië maar overal in het Westen. “Overal in Europa moet er al meer dan 30 jaar dringend bespaard worden. Privatisering wordt dan als oplossing voorgesteld. Macron wil nu de Parijse luchthaven privatiseren. Atlantia, de beheerder van het viaduct in Genua, is één van de kandidaat-kopers. De opbrengst zou dienen voor schuldafbouw. Die opbrengst van de verkoop zal de staatsschuld met amper 0.2% doen dalen. Peanuts, maar de staat verliest wel een bron van inkomsten. Premier Raffarin heeft onder president Jacques Chirac tolwegen toegewezen aan vrienden van hem die naar hartenlust tarieven verhogen. De afspraak was dat de tarieven niet meer zouden stijgen dan de inflatie, maar daar houden ze zich niet aan.”
Privatisering wordt soms als middel voorgesteld om de corruptie die gepaard gaat bij de aanbesteding van infrastructuurwerken te verminderen. De Pauw: “Als de infrastructuur geprivatiseerd wordt, dan moeten er nog altijd concessies verleend worden. Dat gebeurt ook niet transparant. In Italië is er dan ook nog de invloed van maffia-organisaties. De maffia is geen folklore maar zeer aanwezig. Veel bouwmaatschappijen zijn in handen van maffia-organisaties. In België waren we in hetzelfde bedje ziek, er zijn veel parallellen.”
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Android | RSS
0 Comments on “Genua: corruptie, partijfinaciering en privatisering”
Leave a Comment