Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Nationaliteit als commerciële opportuniteit

Share

In de VSA proberen  niet alleen de Republikeinen voordeel te trekken uit de nationaliteitskwestie, ook de Amerikaanse banken zien de opdeling van hun klanten volgens nationaliteit als een opportuniteit.

Eerder dit jaar woedde er in de VSA een discussie over het toevoegen van de zogenaamde  ‘Citzenship question’  aan de volkstelling van 2020, dus een vraag aan de inwoners of ze ook staatsburgers zijn van de VSA.  Het was de bedoeling van de Republikeinen om de inwoners met  buitenlandse nationaliteit af te schrikken om aan de raadpleging deel te nemen. Het zou ook toelaten om daarna de kiesdistricten in hun voordeel te hertekenen. Uiteindelijk haalden ze bakzeil want de nationaliteitsvraag is in strijd met de grondwet van de Verenigde Staten van Amerika.

De nationaliteitskwestie mag dan van de tafel zijn wat betreft de volkstelling, volgens onze VS-correspondent Derek Monroe zijn er private spelers die de nationaliteit van hun klanten beginnen vragen, iets dat volgens hem in het verleden nooit gebeurde. Dat ondervond hij aan den lijve toen zijn vrouw een bankrekening wild openen bij Citibank.  Nadat ze op het on-line formulier ‘Japans’ hadden ingevuld op de nationaliteitsvraag konden werd de procedure afgebroken en werden ze doorverwezen naar een kantoor. Ook daar konden ze de rekening echter niet openen maar probeerde het bankpersoneel hen een andere, minder interessante, formule aan te smeren.

Derek Monroe vermoedt dat de banken de nationaliteitsvraag zien als een commerciële opportuniteit die hen toelaat om aan ‘Dynamic Pricing’ te doen, het differentiëren van subgroepen om de winst te maximaliseren. Die trend, stelt hij,  komt er niet alleen op inspiratie van de president maar ook door de influx van buitenlands kapitaal vanuit landen met nul- of negatieve rentes.

0 Comments on “Nationaliteit als commerciële opportuniteit”

Leave a Comment