Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Winst of verlies voor de mediagroepen?

Share

dit logo vertoont een gebrek aan originaliteit en is dus publiek

Maken de grote mediagroepen in Vlaanderen echt “honderden miljoenen verlies”, zoals mediaminister Benjamin Dalle (CD&V) beweert?
“Nonsens”, aldus Tom Cochez van Apache, die eerder dit jaar de winstcijfers van DPG media , de duopolist van Christian Van Thillo, uitspitte.

DPG bezit zowat de helft van de Vlaamse media en heeft ook in Nederland een machtspositie uitgebouwd. De groep van Christian Van Thillo  bepaalt wat er wel en en niet gebracht wordt in/op De Morgen, Dag Allemaal, HLN, VTM, QMusic, Vitaya, Joe, Humo, De Volkskrant, AD en Trouw. Onder andere …

DPG controleert de helft van de Vlaamse media, maar niemand weet wie de eigenaar is van het concern en dus DPG controleert.

Er heerst een ongezonde drang onder de lokale en gewestelijke beleidsmakers om de grote mediaspelers en DPG,  de mediagroep van Christan Van Thillo, in het bijzonder ten dienste te staan. De hervorming van het radiolandschap onder Sven Gatz gebeurde op maat van de grote spelers. Begin dit jaar  duwden De Wever, Jambon en Dalle samen met Van Thillo de startknop in van ‘News City’, het mediacentrum waarin DPG haar activiteiten concentreert na de sluiting van lokale redacties. Het Antwerps stadsbestuur liet het Ruimtelijk Uitvoerings-Plan in de buurt van het Centraal Station aanpassen om DPG van dienst te zijn, zodat het haar Van Thillo-toren kon bouwen om ‘News City’ in te huisvesten.
DPG, Mediahuis  en de andere groepen zetten de politieke wereld onder druk om de VRT aan banden te leggen, met succes: “Het Vlaams regeerakkoord droeg de stempel van Christian Van Thillo. De belastingbetaler subsidieert niet alleen de postbedeling van de mediagroepen, maar zal nu ook nog eens mee geld moeten ophoesten voor projecten die die mediagroepen ten goede komen.”

Een suggestie om lokale radio voor een stuk structureel te laten ondersteunen door de mediagroepen werd door minister Dalle (CD&V) neergesabeld omdat “de mediagroepen dit jaar honderden miljoenen aan verliezen leiden”.

DPG keerde de afgelopen jaren ongeveer 30 tot 40 miljoen per jaar uit aan haar aandeelhouders.

De opening van ‘News City’ was de aanleiding voor Tom Cochez om de winstcijfers van DPG op te diepen. Hij stelde vast dat jaarlijks 30 tot 40 miljoen aan winst aan de eigenaars van DPG uitgekeerd wordt. Bovendien zitten de eigenaars van DPG verborgen achter een Nederlandse zogenaamde ‘STAK’-constructie. Hoeveel belastingen de groep betaalt, is niet bekend.

“Dat Van Thillo en nabije familie eigenaar zijn van Epifin (dat DPG in handen heeft) valt te verwachten, maar wie verder nog eigenaar is, weten we niet. Dat is toch wel een probleem, want het gaat hier over een mediagroep. Dat de mediagroepen honderden miljoenen verlies leiden (zoals Dalle beweert, nvdr) is klinkklare nonsens. We zullen de impact van de corona-crisis natuurlijk moeten afwachten, maar DPG media boekte tot nu toe zeer stevige winsten en die gingen de laatste jaren in stijgende lijn.”

 

0 Comments on “Winst of verlies voor de mediagroepen?”

Leave a Comment