Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

PFOS: de normen tellen

Share

foto: leen

We overlopen enkele elementen van het PFOS dossier met Tom Cochez van Apache.

  • De deal waarbij 3M grotendeels vrijgesteld wordt van de saneringskost buiten de eigen site en het miljoen euro dat door het bedrijf gespendeerd is voor de sanering van de site staan in contrast tot de 225 miljoen aan winst die 3M België het afgelopen decennium aan de aandeelhouders uitkeerde.
  • Het akkoord tussen BAM/Lantis en de overheid beperkt de kost voor vervuiler 3M voor het afgraven van de 5 miljoen kubieke meter zwaar vervuilde grond tot een symbolische 75 duizend euro. De overheid zal 63 miljoen betalen.
  • In 2017 bleek uit metingen die BAM/Lantis liet uitvoeren in de Oosterweel-werfzone op linkeroever opnieuw dat er een probleem was met de vervuiling. Het probleem werd echter onderschat doordat de normen te soepel waren. ‘Opnieuw’, want het was al veel langer geweten dat er een PFOS-probleem was: al in 2004 bleken de muizen rond blokkersdijk vergiftigd te zijn.
  • Het stuurcomité van Lantis  wordt bemand door de vice premiers van de Vlaamse regering, de minister van Openbare Werken, de Antwerpse Haven- en Mobiliteitsschepenen en de Antwerpse burgemeester. Iedereen was dus op de hoogte. Van de negen zitjes is er één bezet door CD&V, twee door VLD en zes door N-VA. Lantis is dus wat men een ‘N-VA-boîte’ noemt.  De partij probeert de bal richting OVAM te schuiven, wat dan eerder een ‘CD&V-boîte’ zou zijn.
  • De normen tellen:
    • In Dordrecht werd vastgelegd dat grond met meer dan  op 0,9 microgram (μg) PFOS per kilogram (kg) grond niet mag vervoerd worden.
    • Lantis mag grond tot 70μg/kg grond opgraven en ter plaatse verwerken.
    • Al wat tot 8μg/kg PFOS bevat, mag BAM/Lantis ook vervoeren. Het idee is om die vervuilde grond in de Boomse kleiputten te dumpen.
    • Er is onduidelijkheid over wat zal gebeuren met de vervuilde grond die 8 tot 70μg/kg PFOS bevat.
    • Enkel de zwaar vervuilde grond met meer dan 70μg/kg vervuiling wordt ingepakt en afgedekt.
  • Politici verwijzen naar een ontwerpnorm van OVAM van 2020 waarvan ze ondertussen weten dat die achterhaald is. Een rapport van het EFSA concludeert dat veel strengere normen nodig zijn. Men weet dus dat de normen waaraan Lantis moet voldoen te soepel zijn en toch worden ze niet verstrengd.
  • In het PFOS-dossier speelt de Antwerps schepen Koen Kennis een belangrijke rol: behalve schepen is hij ondervoorzitter van Lantis, lid van het stuurcomité van Lantis, en was hij lang bestuurder bij het VITO. Zijn voormalige kabinetchef Bart Van Camp is voor Ben Weyts gaan werken en is nu verantwoordelijk voor communicatie bij BAM/Lantis. De band tussen Van Camp, Kennis en Bart De Wever gaat terug tot hun studententijd, toen ze alle drie in de studentenclub KVHV zaten.

0 Comments on “PFOS: de normen tellen”

Leave a Comment