Aktiegroep/Denktank stRaten Generaal (SG) onderzocht in haar studie van 2010 de Antwerpse mobiliteits problematiek. Daarbij werd verder gekeken dan de Oosterweelknoop en kwam men tot de vaststelling dat ook het openbaar vervoersbeleid moest herdacht worden.
De stelling is dat zelfs met het door SG voorgesteld Meccano alternatief niet alles opgelost is. Het openbaar vervoer van de suburbane woonkernen rond Antwerpen is nu al ondermaats terwijl de bevolking de komende decennia er sterk zal toenemen.
Daarom stelt stRaten Generaal voor om een “Lighttrain” net van snelle en lichte treinen te ontwikkelen dat gebruik maakt van het onderbenut spoorwegnet rond Antwerpen. Ze halen hun inspiratie in Zwitserland, waar een gelijkaardig systeem in Basel en Zurich erin slaagde de gebruikers te doen overstappen van auto naar trein.
Manu Claeys van stRaten generaal doet het plan uit de doeken en legt ook nog uit waarom SG een klacht heeft ingediend bij de Europese Commissie tegen de Vlaamse Regering.
Links:
– Lighttrain net
– Lightrain+Tram net
Helemaal nieuw was het Lighttrain-idee niet, de Vlaamse overheid zelf onderzocht het potenteel al in 2008. In de plannen die SG voorstelt (zie links) zijn onder andere noord-zuid assen tussen Kapennen en Boom en van Brecht tot Heist-op-den -Berg voorzien. En verder ook oost-west verbindingen en een ringspoor door- en ten oosten van Antwerpen Centraal.
Manu Claeys is er van overtuigd dat er geen logistiek probleem is om bijkomend lighttrain verkeer te steken op een aantal van de bestaande lijnen, maar verder onderzoek moet dit bevestigen. Integratie van trein- en tram netten vraagt ook samenwerking tussen de Federale NMBS en de regionale Lijn. Verder zal ook binnen de Vlaamse politieke klasse de wil moeten groeien om een dergelijk project te verwezenlijken. De visie in de Vlaamse plannen om eindelijk perk te stellen aan de Vlaamse verkavelingscultuur is in lijn met het concept van Lighttrain, maar bij de uitvoering op het terrein is het voorlopig nog business as usual.
” Het is hoog tijd dat men eraan begint maar we maken ons geen illusies dat dit een thema wordt bij de verkiezingen, dus focussen we onze campagne volop op het Meccano tracé en de overkapping van de ring.”
De plannen van SG kregen al stevige wind van voren vanuit Zoersel en Malle. Er werd bij de voorstelling in februari namelijk ook voorzien om het spoor door te trekken tot de militaire luchthaven van Malle. Zo zou Deurne kunnen gesloten worden en de trafiek naar Malle kunnen verlegd worden, iets dat ze daar niet zien zitten Voor de lokale burgemeesters is het plan vooral een poging van Antwerpen om de overlast van de luchthaven van Deurne in hun nek te draaien.
Manu Claeys stelt dat er al plannen waren voor een tramlijn naar Zoersel, en dat een verlenging van enkele honderden meters tot aan de luchthaven in Malle “een denkpiste” zou kunnen zijn. Die luchthaven zou dan enkel gebruikt worden voor de zakenvluchten, niet voor vracht-, nacht- of lijnvluchten. Die moeten verhuizen naar Zaventem. De halte in Malle wordt niet meer vermeld op het schema dat we ontvingen.
Ondertussen is de overheid begonnen met de aanleg van een nieuwe gevangenis in Beveren, pal op de plaats waar stRaten Generaal een noordelijke aftakking van haar Meccano tracé voorziet. Volgens Manu Claeys is dit in tegenspraak met Europese regels. De overheid gaat enerzijds het Meccano plan onderzoeken als alternatief voor het BAM/Oosterweel tracé, terwijl ze anderzijds door de bouw van de gevangenis het Maccano tracé onmogelijk maakt. Daarom heeft SG klacht ingediend bij de Europese Commissie. De Europese administratie zou de Vlaamse werkwijze “du jamais vu” hebben genoemd.
De uitspraak van de zaak wordt binnen het jaar verwacht en “we maken on sterk dat we gelijk gaan krijgen en dat een deel van de gevangenis zal moeten afgebroken worden“, aldus Claeys
De Vlaamse regering wil niet comminiceren over de zaak.
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Android | RSS
0 Comments on “de Antwerpse Lighttrain”
Leave a Comment