Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Griekse luchthavens geprivatiseerd. En de winnaars zijn…

Share

Het eerste Grieks privatiseringsdossier is zo goed als rond. Veertien regionale Griekse luchthavens  komen voor 40 tot 50 jaar in privé-handen. Nieuwssite Apache.be  onthulde  wie de eerste kopers zijn van de bezittingen die Griekenland verplicht wordt te verkopen:  de Duitse overheid en een Griekse oligarch met Russische connecties.  Tom Cochez van Apache geeft tekst en uitleg.

Voor het goed van de Griekse bevolking
De Duitse groepen Fraport en Slentel leggen 1.23 miljard op tafel en zullen jaarlijks 23 miljoen betalen als huur. Bovendien zal voor honderden miljoenen geïnvesteerd worden in de luchthavens. Fraport is voor 51% in handen van de Duiste overheid (deelstaat Hesse en de stad Frankfurt). Slentel is een onderdeel van de  Griekse Copelouzos Groep

De investering is enorm maar mogelijk toch minder interessant voor Yannis-met-de-pet dan het lijkt, want de Duitsers en Copelouzos nemen alleen de meer interessante  luchthavens over waarin ook niet at te veel  moet geïnvesteerd worden. Een analyse door  Eleftherios Katarelos uit 2011 toont dat de 14 verkochte luchthavens  van de meest winstgevende in de lijst van 39 regionale luchthavens zijn. De nummer één, de luchthaven van Heraklion op Kreta, wordt niet overgenomen, maar dat komt omdat de verouderde terminal van Heraklion binnen enkele jaren zal sluiten, na de opening van de  Kastelli-terminal, die wel in private handen komt.
Alleen de Griekse overheid heeft blijkbaar de expertise om de kleinere, minder winstgevende luchthavens, uit te baten, want die mag ze (voorlopig?) houden.

Een Vlaams gezinnetje op vakantie in Griekenland zal per retourvlucht € 100 moeten betalen aan de Duitse overheid en de Griekse oligarch.

Wat de 14 luchthavens momenteel samen opleveren aan de staat is moeilijk terug te vinden. Cijfers die circuleren variëren van ‘de meeste zijn verlieslatend’ tot ‘450 miljoen netto-inkomsten per jaar’. Chania en Thessaloniki alleen zouden vorig jaar  € 24 miljoen winst opgeleverd hebben, meer dan de € 23 miljoen die Fraport en Copelouzos  jaarlijks zullen betalen.

De baten van de privatisering voor de Griek zijn dus momenteel onzeker. Wel is het al zeker dat de toerist zal alvast meer betalen. De Financial Times schat dat een binnenlandse retourvlucht  28€ duurder zal worden. Om  het  in de gaande populistische terminologie te formuleren: een Vlaams gezinnetje zal per retourvlucht € 100 moeten betalen aan de Duitse overheid en de Griekse oligarch.

Copelouzos
Voor de Venizelos luchthaven van Athene zijn er, nu het toerisme naar Griekenland aantrekt, ook plannen om het overheidsaandeel van 55% in het pps-project te privatiseren. Interessant in dit kader is  dat  Duits-Spaanse  partner in de luchthaven, het consortium ‘Hochtief‘ dat luchthaven via de joint-venture AIA tot 2013 uitbaatte, in september 2014 veroordeeld werd omdat het gedurende 20 jaar geen BTW betaalde op  uitgekeerde dividenden.  Ook interessant om te melden is dat Capelouzos Groep  nu al 5% van de luchthaven van Athene  in handen heeft.
Eigenaar Dimitrios Copelouzos behoort tot de club van oligarchen die de verpersoonlijking zijn van de corruptie die de afgelopen decennia in Griekenland gewoekerd heeft en het land naar de afgrond dreef. Hij staat op de Lagarde-Lijst van Grieken die hun vermogen in Zwitserland verborgen.

De Copelouzos Groep is een industrieel conglomeraat met focus op de energiesector en heeft samen met de Russische staatsgasmaatschappij Gazprom een joint venture “prometheus gas”. Al in 2007 formuleerde de Amerikaanse ambassadeur Ries in Athene bezorgdheid over de banden van Copelouzos met Rusland.

De Privatiseringspot
Een groot deel van het geld van de verkoop van Griekse publieke bezittingen verdwijnt definitief uit de publieke sector en gaat grotendeels naar banken en schuldeisers. Bronnen (CNBC, WSJ , BS) melden dat de helft van de € 50 miljard zal geïnjecteerd worden in de banken (waarschijnlijk geld dat in eerste instantie door de Europese lidstaten voorgeschoten wordt als deel van het derde ‘reddingsplan’), een kwart zou dienen voor het terugbetalen van schulden, en een kwart zou  “in de Griekse economie geïnvesteerd worden”.

Het  HRADF-fonds moet de privatiseringen doorvoeren: het fonds wordt eerst eigenaar van de bedrijven. In een tweede stap moet het de bedrijven dan verkopen aan privé-kapitaal. Het fonds zelf is formeel handen van de Griekse staat, maar het staat mee onder controle  van de EU via twee toezichthouders. Duitsland wilde de opbrengst direct naar het buitenland verslepen door te eisen dat het fonds in Luxemburg zou geparkeerd worden maar bond, na protest, uiteindelijk in.

——————————————————————————————————-

Verdere achtergrond:
– ‘Memorandum of Understanding’ van de schuldeisers dat Griekenland onlangs tekende, en dat onder andere expliciet zegt dat de verkoop van de luchthavens aan Fraport/Copelouzos moet uitgevoerd worden (p25)   HIER
– Lijst verkochte luchthavens: Aktio, Chania, Kavala, Kefalonia, Kerkyra/Koefoe, Kos, Mitilini, Mykonos, Rodos, Samos, Santorini, Skiathos, Thessaloniki, Zakynthos. (fraport.com)
– Lagarde-Lijst: dossier op deepdiplomaticsforum.com

Comments are closed.