Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

De Fietsbrug: waar landt het compromis tussen Scheep- en Fietsvaart?

Share

Er wordt een fietsbrug gepland over de Schelde ter hoogte van de Kennedytunnel.  Er is echter nog altijd wat passage van schepen die niet onder de brug door kunnen, waardoor de (ophaal)brug 900 keer per jaar gedurende 25 tot 45 minuten open zou moeten gaan.

“Dat is geen kwalitatieve fietsverbinding”, zegt Renaat Van Hoof van de Fietsersbond. De grotere schepen tegenhouden of laten wachten kan niet, maar er zijn wel verschillende alternatieven voor het huidig ontwerp. “We hebben geen voorkeur voor een specifieke optie, zolang het maar een vlotte fietsverbinding wordt. Een hogere brug met liften, een tunnel, een hoogfrequente veer of zelfs een kabelbaan zijn mogelijke opties. We hebben geen weet van een kabelbaan voor fietsers in het buitenland, maar wereldwijd worden kabelbanen wel meer en meer ingezet als openbaar vervoer”, aldus Van Hoof.

“De stad streefde ernaar om de fietsverbinding te realiseren tegen het einde van de legislatuur, dus eind 2024. Voor ons is het belangrijk dat er een goede verbinding komt, eerder dan dat die er snel komt. We zijn tot nu toe niet betrokken geweest bij het ontwerp van de fietsbrug en zijn verheugd dat er nu overleg komt op zeer korte termijn. We gaan in overleg met de stad, en dit project wordt ook besproken in het kader van het Oosterweelproject.”

0 Comments on “De Fietsbrug: waar landt het compromis tussen Scheep- en Fietsvaart?”

Leave a Comment