Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

De groeicijfers van de Antwerpse luchthaven herbekeken

Op 3 januari meldde de Antwerpse luchthaven dat 2016 een recordjaar was, met 25% meer passagiers dan in 2015.  We hebben Bert Leemans in de studio van het burgerplatform Vliegerplein. In een beknopt persdossier maakt Vliegerplein brandhout van de positieve berichtgeving:

“Als je rekening houdt met de éénmalige doorschuiving van 23.000 passagiers van Zaventem naar Deurne na de aanslag dan kom je op hetzelfde resultaat uit als de jaren ’90. En de passagiercijfers tonen een structurele daling aan na mei.”

Bovendien stelt Leemans vragen bij de betrouwbaarheid van de gepubliceerde cijfers. “De cijfers vanaf april werden op het laatste moment plots aangepast. Een onafhankelijke partij moet die cijfers in het oog houden.”

De cijfers van januari en februari, dus vóór de aanslag op de Brusselse luchthaven,  waren ook veel beter dan in 2015.  Bert Leemans:  “Dat komt doordat de toeristische vluchten door TUI pas in april 2015 gestart zijn. Vandaar het laag aantal passagiers in januari – februari 2015.”
In 2016 ging VLM failliet, maar de impact daarvan is volgens hem beperkt. “Dat waren zakenvluchten, dat ging over 11.000 passagiers per jaar.”

Volgens Vliegerplein zal Deurne nooit commercieel leefbaar zijn. In tegenstelling tot Charleroi is Deurne met zijn korte startbaan niet gescchikt voor een succesvol commercieel model zoals dat van Ryan Air in Charleroi/Eindhoven dat met een gestandaardiseerde vloot van Boeing 737’s opereert.

Ondertussen blijft de luchthaven zwaar verlieslatend en dat verlies wordt betaald met belastinggeld. Ondanks de besparingswoede werd de subsidie aan de uitbater van de luchthaven in 2016 door de regering met 15% opgetrokken tot 4 miljoen euro.

De financiële deal tussen politiek en uitbater Egis (die ook de Oostendse luchthaven uitbaat) werd vastgelegd in een akkoord dat niet vrijgegeven wordt. Alhoewel Egis de enige bieder was voor de uitbating van de luchthaven weigert de regering de inhoud van het contract vrij te geven voor het publiek dat de financiële gevolgen ervan draagt. Omdat het ‘bedrijfsgevoelige informatie’ zou bevatten. Vliegerplein is in november naar de Raad van State getrokken om inzage te krijgen in de overeenkomst. Een uitspraak wordt verwacht later dit jaar.

Tenslotte ziet het ernaar uit dat Europa de miljoenen die Vlaanderen aan  Egis geeft als ongeoorloofde staatssteun zal bestempelen.
Bert Leemans: “In een respons op de zogenaamde ‘pre-notificatie’ van de plannen door de Vlaanderen heeft Europa al aangegeven dat het waarschijnlijk over staatssteun gaat. Een definitieve uitspraak kan er pas komen als Vlaanderen officieel de vraag stelt aan Europa of wat het doet in regel is. Maar de Vlaamse regeling treuzelt, omdat ze de bui al ziet hangen. Ondertussen is er wel al een –  ook al – geheim addendum onderhandeld dat, ingeval het akkoord verbroken wordt, de overheid een verbrekingsvergoeding zal betalen.”

Link: Ons gesprek met Piet De Roeck van Vliegerplein met meer details over de financiële kant van de zaak

0 Comments on “De groeicijfers van de Antwerpse luchthaven herbekeken”

Leave a Comment