Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

CO2 emissie-doelstelling voor auto’s toch niet afgezwakt?

Share

Er was met de Europese autoindustrie afgesproken dat de CO2 emissies tegen 2008 zouden zakken tot 140gram per gereden kilometer maar we zitten nog altijd aan bijna 160gram per kilometer. Daarom stelde de Europese Commissie voor om tegen 2012 een verplichte limiet van 120gram CO2 per kilometer op te leggen.
Het Europees parlement moet dat echter goedkeuren. In de aanloop naar een stemming stelde de Industrie Commissie van het Parlement,  ITRE,  echter voor om de doelstelling af te zwakken. Binnenkort moet de Commissie Milieu van het parlement zich uitspreken en daarin zitten Frieda Brepoels ( N-VA) en Bart Staes (Groen!), respectievelijk als effectief en plaatsvervangend lid.
Wat uiteindelijk beslist wordt kan verreikend zijn. Het gaat over heel veel geld want in de voorstellen is ook een boeteclausule vervat die voor de ganse sektor in de miljarden euros zou kunnen lopen.
De industriecommissie is gevoeliger voor de argumentatie van de industrie zegt Frieda Brepoels. De milieucommissie zal echter anders oordelen. Maar ze wijst erop dat uiteindelijk een compromis moet bereikt worden dat door de 700 parlementsleden en de Europese Raad (de regeringsleiders) aanvaard wordt.
De Industriecommissie stelde voor om de doelstelling van 120gr/km uit te stellen van 2012 tot 2015, maar vooral om deboetes te verminderen van 90 naar 45€ per extra uitgestootte ton CO2.

Brepoels heeft begrip voor het argument van de industrie dat de ontwikkeling van nieuwe automodellen jaren in beslag neemt, maar anderzijds merkt ze op dat die emissiereducties  al lang op komst waren.  Ze is ervan overtuigd dat de voorgestelde afzwakking zal teruggedraaid worden. Het uitstel, de boeteverlaging en het weglaten van een verdere verlaging van de uitstoot op lange termijn: het zal allemaal grotendeels ongedaan gemaakt worden.

Bart Staes is verheugd dat Frieda Brepoels de milieukaart trekt. Hij vindt het belangrijk dat er geen verder uitstel komt. De vrijwillige afspraak heeft niet het gewenst resultaat opgeleverd. Er wordt momenteel vooral gelobbied om te boetes te verlagen. ” De industrie is dom bezig. Ze zouden beter inzetten op echt milieuvriendelijk auto’s. De klassieke verbrandingsmotor op oliederivaten is op termijn gedoemd. We spreken nu over 120gr/km maar 60gram en minder zijn haalbaar.
De Porche moet niet verdwijnen, maar iemand die voor een auto met hoge uitstoot kiest zal er wel extra voor moeten betalen aangezien de boetes door de fabrikanten zullen doorgerekend worden naar de klant.
Het probleem met het huidig systeem is dat een aantal maatschappelijke kosten niet worden meegerekend in de marktprijs. Bijvoorbeeld de kost van de CO2. In de toekomst zal er moeten geinvesteerd worden om met de gevolgen te leren leven. We zullen onze dijken moeten verhogen. Maar ook in landen waar er geen geld is voor dergelijke maatregels (bijvb. Bangladesh) zal er iets moeten gebeuren en daarom moeten we nu aktie nemen. Vandaar de Europese wetgeving.”

Bart Staes heeft op zich geen probleem met lobbyisten want ze zijn nuttig voor hun informatieve rol. Maar het wordt een probleem als parlementsleden zich gaan gedragen als handlanger. Hij geeft het voorbeeld van de wetgeving die bedoeld was om auto’s zodanig te laten bouwen dat zwakke weggebruikers minder zwaar gewond zouden worden bij aanrijdingen. Toen bleken de Duitse socialisten, die normaal gezien een groen profiel hebben, helemaal de kaart te trekken van de autoindustrie. Duits Sociaal demokratisch bondskanselier Gerhard Schroeder, was ook voormalig kanselier van de deelstaat waarin Volkswagen gevestigd was en was daardoor ook lid van de raad van bestuur van Volkswagen. Hij had blijkbaar instrukties doorgegeven naar de Europarlementsleden van zijn fraktie. Die schaamden er zich zelfs niet voor want ze zijn met een VW-cravatte komen stemmen.

2 Comments on “CO2 emissie-doelstelling voor auto’s toch niet afgezwakt?”

  1. #1 Eefje
    on Oct 30th, 2008 at 4:12 pm

    Tot die tijd kan er meer gedaan worden dan alleen maar wachten tot de auto’s verantwoorder zijn. KIA bijvoorbeeld, zij hebben een project in Mali lopen waarbij biodiesel uit noten van de Jatropha plant wordt geproduceerd. Dit zorgt dus voor een vermindering van de CO2 uitstoot. Waarom wordt er niet meer tijd en geld in dit soort projecten gestoken? Waarom meer betalen om de schade te compenseren in plaats van geld steken in projecten die de uitstoot zelf verminderen!

  2. #2 mrbaselier
    on May 14th, 2009 at 9:08 pm

    In eerste instantie dacht ik dat het nodig was om in te loggen om te posten … DOM. Ik zal je toevoegen aan mijn favorieten.

Leave a Comment