Redactie Radio Centraal Rotating Header Image

Het Nabije Westen – 13-01-2024

Share

Trivia: records – windmolenparken – UFO’S – Fat Cat Thursday – vegetarische kip
Hangt de rijkdom van Vlaanderen af van de ethaankraker van Ineos?
Onderzoek naar politiegeweld
Het Vaticaan en Roger Van Gheluwe
We nemen de maat van Matthias Diependaele in 5 delen: onaangepaste sociale woningen, vermindering van het zorgbudget, besparingen bij De Lijn, dienstencheques, lagere inkomensgroepen mogen creperen
De politieke invloed van VOKA is niet gezond en dat is letterlijk te nemen
LGBTQIA-rechten zijn niet gegarandeerd als het van Bart Maddens afhangt
Proces Dries Van Langenhove
Protest tegen Israël op Vlaams feestje
Over de ambitie van Charles Michel
Uitsmijters: De Moor, flessenwater, digitale gas- en elektriciteitsmeters

Ontwerp nieuwe Antwerpse bouwcode onder de loep

Share

Forum Humane Stad organiseerde het afgelopen jaar een aantal lezingen rond Participerende Stad, Duurzame Stad, Sociale Stad, en Diverse Stad. Binnen het forum kwam er ook een werkgroep die de nieuwe Antwerpse bouwcode analyseerde. Anton de Haan en Dirk Lenaerts kwamen deze analyse in onze studio toelichten.

Nieuw vervoersplan van De Lijn

Share

Vandaag treedt het nieuw vervoersplan van De Lijn in werking. Het groot pijnpunt blijft volgens klantenorganisatie Trein Tram Bus de voortdurende vermindering van de werkingstoelagen en van de investeringen door de Vlaamse overheid.

Dirk Wiesé, voorzitter van de Werkgroep Antwerpen van TTB: “Er verandert heel veel: er verdwijnen buslijnen maar er komen er ook bij. Er komt vooral ‘flexvervoer’ bij, vervoer op maat dat telefonisch of via (de) app kan besteld worden. Stel, je wilt van het Schoonselhof naar Lillo, een traject dat niet bediend wordt door bus of tram. Dan kan je nu daarvoor vervoer op maat bestellen: je wordt aan een nabijgelegen halte opgepikt door een klein busje dat je naar je bestemming brengt .

“Er staan in het Routeplan 2030 prachtige dingen die echt voor een modal shift kunnen zorgen. Maar het zal niet niet uitgevoerd worden want er is geen budget voorzien. Nul euro. Show me the money!”

RC: Organiseert De Lijn die flexbusjes?
DW: “Men wou dat privatiseren. Uiteindelijk is de organisatie toch bij De Lijn terechtgekomen. Er wordt waarschijnlijk wel met private onderaannemers gewerkt maar je bestelt het busje wel bij De Lijn, en op dat busje staat ook ‘De Lijn’. Er is voor dat ‘vervoer op maat’ ook extra geld vrijgemaakt.” (Nvdr: In het gesprek met VRT zegt directeur-generaal van De Lijn Ann Schoubs dat met het Flex-systeem 30 miljoen € extra ingezet worden in vergelijking met het oud Belbus-systeem.)
Continue reading →

De Wereld van Rayaan

Share

Gesprek met Nadia Ould Aissa van De Wereld van Rayaan, een organisatie die zich inzet voor het recht op cultuur, ontspanning en vrije tijd van kinderen en jongeren met een functiebeperking of met ASS/HSP; naar aanleiding van hun avond in filmhuis Klappei, met de film Regarde-Moi + een inleefsessie autisme.

Het Nabije Westen – 06-01-2024

Share

Nieuwjaarswensen?!
Records
Klimaatarrest
Ingrepen in gespreide orde
Rijken hebben geen probleem met een vermogenskadaster… voor de armen
Sociale woningen worden niet zomaar toegewezen
Opgepast voor de Chinezen
Toch koopt De Lijn 92 e-bussen bij het Chinese BYD
Overstromingen in Vlaanderen, niet voor het eerst
De eisen van BDW i.v.m. de komende verkiezingen
Lijstjes om uw leven beter ‘vorm te geven’
Digitaal statiegeld in 2025?
Herrie op Zurenborg
Een nieuw logo voor Schilde
Maar geen regenboogzebrapad

De Deus Ex Machina van december 2023: Jorge Semprún

Share

deusexmachina.be

De 187ste uitgave van het literair tijdschrift Deus Ex Machina is gewijd aan Jorge Semprún, de Spaans-Franse schrijver/ scenarist/ activist/ politicus die 100 jaar geleden werd geboren.

We hebben Michiel Leen in de studio, over Semprún en over wat er nog te lezen valt in DEM.

Deus Ex Machina is in Antwerpen te verkrijgen bij CronopiO (Kasteelpleinstraat 7), bij IMS (Kaasrui 11) en in de Standaard Boekhandel (Schoenmarkt 16), en kan ook via de website van Deus Ex Machina besteld worden.

Het Nabije Westen – 30-12-2023

Share

Een nieuwsarme week
Wat stelt de (financiële) schuldenberg eigenlijk voor?
Records sneuvelen
 Maar de Antwerpenaren zijn nu schuldenvrij
Het ondeugdelijke mobiliteitsbeleid in Antwerpen
En 2023 was al een filerecordjaar
Commerciële warmte in de kersttijd
De overheid doet te weinig aan armoedebestrijding
De vzw’s mogen meer belastingen ophoesten
De woningkredietrente is gedaald, maar blijft dat zo?
Consumentenklachten en ombudsdiensten
Is Ive Marx gek geworden?
Stierenleed en een Nieuwjaarswens

Afvalbeheer in Vlaanderen

Share

Interview met Jan Verheyen, woordvoerder van OVAM, naar aanleiding van de nieuwe regelgeving vanaf 1/1/2024 waarbij burgers hun gft apart moeten aanbieden.

Lokale update Antwerpen – 3/1: Tot er in 2027 nieuwe gft-containers komen, zal in de stad Antwerpen de verplichte scheiding van gft-afval niet gecontroleerd worden. Het gft-afval kan hier dus tot dan nog in de witte zak.

Code Rood-actie: “Er was geen sprake van het blokkeren van het verkeer.”

Share

afbeelding: RC mbv pixlr

Code Rood voerde vorige week actie in Antwerpen tegen de miljoenensubsidies voor de lokale luchthaven, waar vooral de private jets van profiteren. 

Nog meer dan de actie zelf trok de repressieve respons van het Antwerps stadsbestuur de aandacht. De Antwerpse burgemeester kreeg honderden felicitaties op zijn bericht dat hij voorkomen had dat de actievoerders ‘het verkeer zouden blokkeren’. “Er was helemaal geen sprake van het blokkeren van het verkeer”, reageert Ruth-Marie Henckes van Code Rood.

Toch zat het verkeer in Antwerpen op zaterdag 16 december helemaal vast. Niet door de actievoerders, wel door de massale toestroom van auto’s voor de kerstaankopen.

Maar wat waren de plannen van Code  Rood dan wel? Continue reading →

Gaza: hoofd Al Awda-hospitaal ontvoerd

Share

Op 18 oktober spraken we met Ahmad Muhanna, hoofd(arts) van het Al Awda-hospitaal in noordelijk Gaza. Op 17 december werden  Muhanna en vijf anderen ontvoerd door het Israëlisch leger. Het is niet geweten waar ze vastgehouden worden.

Meer achtergrond over de zaak door Victor De Roeck van Viva Salud, de Belgische organisatie die het Al Awda-ziekenhuis ondersteunt.

Op 18 oktober zat Al Awda bijna door haar voorraad brandstof, nodig om de elektriciteitsgenerator draaiend te houden. Twee maanden later is het hospitaal toch nog operationeel, aldus Victor De Roeck. “Het is de enige plaats in noordelijk Gaza waar vrouwen kunnen bevallen en waar nog kraamdiensten voorhanden zijn. De werkomstandigheden zijn er momenteel heel slecht: er is geen elektriciteit en amper medicatie, voedsel en drinkwater. Operaties worden uitgevoerd onder het licht van smartphones, ambulances worden beschoten. Bij een bombardement op het hospitaal zelf zijn ook al drie dokters gedood.” Continue reading →

Ook wapenleveringen aan Iran mogelijk onder Antwerpse radar (./?)

Share

foto: wikipedia

Afgelopen maandag verwierp de Antwerpse gemeenteraad een motie die de stad oproept om wapentrafieken aan de bevoegde instanties door te geven.  De aanleiding waren de meer 250 ton wapens die vanuit de Antwerpse haven dit jaar naar  Israël verscheept werden.

Meer dan een politieke voorkeur is de illegale trafiek volgens Mattijs Van de Bussche van Vredesactie een gevolg van  laksheid. Dat maakt het in principe mogelijk dat wapens via Antwerpen uiteindelijk ook  in Iran terecht komen, om ze dan tegen Israël te gebruiken.

Iedereen wijst naar iedereen als het over het stoppen van illegale wapentrafiek gaat. Het nationaal niveau (ministerie/FOD Economie) wijst erop dat de het verlenen van vergunningen voor export van wapens bij de gewesten zit, niet bij hen. Vlaams deelpremier Jambon zegt dat hij niet op de hoogte is van wapenleveringen omdat de informatie niet doorgegeven werd aan de bevoegde diensten. En in Antwerpen stelt de havenschepen dat ze niet bevoegd is om te controleren en dus niets kan melden aan de bevoegde diensten.

“Elke ambtenaar op elk niveau  heeft de plicht om elke doorvoer van wapens naar conflictgebieden door te geven als hij/zij daar weet van heeft.”

Juridisch is de zaak nochtans duidelijk: wapenhandel naar conflictgebieden is volgens verschillende Vlaamse wetten en internationale verdragen verboden, en iedere ambtenaar die er weet van heeft moet aangifte doen. Continue reading →

Het Nabije Westen – 23-12-2023

Share

Allang een hot topic: het klimaat
Uitfaseren fossiele brandstoffen? Vergeet het
Het journaal van VRT 1
Protest van Code Rood
Paus laat zegening homoseksuele paren toe, onder voorwaarden
Ontdopers moeten helemaal uit de kerkelijke registers verwijderd worden
Eindejaarsdrukte in Antwerpen
Antwerpen wandelstad? Er is nog gigantisch veel werk aan
Vlaamse afdeling van Stichting De Roze Leeuw: te mijden
Franse miss verkiezing is slachtoffer van woke
Vlaams Belang in nauwe schoentjes door spionageactiviteiten
Nieuwe politieke partijen schieten als paddenstoelen uit de grond
Bittere eindejaarswensen

Deurne: Keerlus-debacle na verdwijning bezwaarschriften

Share

OpenStreetMap/ RC

Op 8 december keurde de Vlaamse overheid de plannen voor een nieuw eindpunt/keerlus van de ingekorte tramlijn 4 goed. Een goede week later  trok het stadsbestuur de aanvraag weer in. Dat gebeurde nadat  buurtbewoners erop uitgekomen waren dat het stadsbestuur het merendeel van de bezwaarschriften niet doorgegeven had aan de dienst die de vergunning moest goedkeuren. De verantwoordelijke schepen Annick De Ridder verwijst naar haar administratie.

De buurt is geen voorstander wegens “verlies aan groen, een markt die moet verdwijnen, en verminderde dienstverlening“. 

Op 14 december spraken we Lode Daelemans van buurtcomité Het Juiste Spoor : “De heraanleg kost miljoenen, gaat gepaard met het verlies van groen, en het resultaat zal zijn dat er juist minder openbaar vervoer is in Deurne. Door deze keerlus wordt de tramlijn ingekort.

“Er is geen tramverbinding tussen Deurne Noord en Zuid omdat De Lijn voor het gebruik van de bestaande sporen zou moeten betalen en daarvoor het geld niet heeft.”

Tramlijn 4 liep tot Silsburg, later maar tot Eksterlaar, en momenteel tijdelijk zelfs maar tot Berchem station. De nieuwe keerlus betekent dus inderdaad een inkorting ten opzichte van Eksterlaar en Silsburg. Continue reading →

Einde contract krantenverdeling in zicht

Share

DPG-toren, foto: Bert76 via wikipedia

Er komt een einde aan de subsidiëring van de kranten- en tijdschriftenbedeling. Jarenlang was Apache zowat de enige die het systeem aankloeg. Wegens intransparant, en omdat de mediabedrijven de miljoenensteun niet nodig hadden.

“Na jaren stilzwijgen schrijven de opiniemakers van mediagroepen nu dat het tijd werd dat het krantencontract op de schop gaat. Ik had gehoopt dat ze iets objectiever over hun eigen bedrijf zouden berichten“, zegt Tom Cochez van Apache.

“Vooral DPG (o.a. HLN, Humo, Dag Allemaal, Story) is schijnheilig als je weet dat de groep (van Christian Van Thillo, nvdr) zijn sterke positie te danken heeft aan die subsidies, en minder negatieve effecten zal ondervinden van het verlies dan bijvoorbeeld de Franstalige groepen.” Volgens Cochez zou dit ertoe kunnen leiden DPG haar machtspositie nog verder versterkt door overnames in het zuiden van het land.

Het Nabije Westen – 16-12-2023

Share

In het licht van de aankomende verkiezingen is het reisverslag van Jan Jambon en Mark Rutte in de V.S. in feite niet meer dan een promopraatje voor Jambon (in drie delen)
Houdt het ‘bejubelde’ stikstofakkoord stand?
NMBS: slechtere service, hogere prijzen
Men is het niet eens over wat de slechte Pisa-resultaten heeft veroorzaakt
Volgens onderwijssociologe Laura Van den Broeck ligt het aan de sociale ongelijkheid
Woonzorgcentra onder vuur
Hoe de vergrijzing opvangen?
Armoede: wie krijgt het meeste steun en waarom? (in 2 delen)
Het klimaatbeleid verergert de bestaande verschillen
Antwerpenaren halveren hun uitstoot (korreltje zout is nodig)
De ‘verdiepte kaaiweg’ in Antwerpen onder vuur.
Paus niet welkom
Uitsmijter